“Binnen het ecosysteem van mobiliteit is de gebruiksfase van een auto een factor van belang. En om auto’s zo lang mogelijk op de weg te houden en de duurzaamheidsambities te kunnen realiseren zijn werkplaatsen keihard nodig.”
Met deze woorden wijst Jeroen van de Braak, sectiemanager van RAI Aftermarket, in het jaaroverzicht van RAI Vereniging op de werkplaats als onmisbare schakel op weg naar veilige, duurzame en betaalbare mobiliteit voor iedereen.
RAI Aftermarket onderscheidt drie maatschappelijke transities die een belangrijke impact hebben op de toekomstige automotive aftermarket: digitale, circulaire en energietransitie. Wat de eerste transitie betreft maakt RAI Aftermarket binnen Figiefa en Afcar NL zich sterk voor de beschikbaarheid van en toegang tot voertuigdata.
In de circulaire transitie gaat het erom zo lang mogelijk met een product te doen en aan het einde van de levensduur te zorgen voor zo weinig mogelijk afval. Europese regelgeving op het gebied van batterijen, het recht op reparatie en de CSRD-rapportage dragen hieraan bij.
Wat de energietransitie betreft is de werkplaats vooral volgend. Voor de werkplaats maakt het immers niet uit met welke aandrijflijn of energiedrager die te maken krijgt. “Wel is het zo dat als gevolg van de circulaire transitie het verdienmodel rondom nieuwverkoop verschuift en de focus komt te liggen op aftersales in plaats van op sales. De gebruiksfase rondom de werkplaats krijgt dus steeds meer relevantie met repareerbaarheid als nieuwe trend”, aldus Jeroen van de Braak in het jaaroverzicht.
Sectie Personenwagens en Lichte bedrijfswagens
De nieuwverkoop is het werkterrein van de sectie Personenauto’s en Lichte bedrijfswagens. Die uit in het jaaroverzicht grote zorgen over de onzekerheid rondom het fiscale stimuleringsbeleid van elektrische auto’s na 2025. “De belangstelling voor elektrische auto’s neemt af, waardoor de transitie naar volledig elektrische mobiliteit in gevaar komt en de milieudoelstellingen dus buiten bereik dreigen te raken”, aldus sectievoorzitter Huub Dubbelman.
Sectie Equipment
De sectie Equipment, voorgezeten door Patrick Andriessen, ziet vooral uitdagingen in de sterke groei van het aantal ADAS-rijhulpsystemen in auto’s. Om deze systemen te waarborgen en veilig, duurzaam en betaalbaar te onderhouden wordt integratie van controlemechanismen in zowel de Nederlandse apk als op Europees niveau steeds belangrijker, stelt Andriessen. “Wij hechten er groot belang aan dat er Europese wetgeving komt die de onafhankelijke equipmentindustrie in staat stelt om het onderhoud en de kalibratie van deze ADAS-systemen zodanig uit te voeren dat de voertuigveiligheid is gewaarborgd.”