Met zijn onafhankelijk autobedrijf wil Jens van Geel zo veel mogelijk werk binnen de eigen werkplaatsmuren houden zonder daarbij te hoeven terugvallen op merkdealers. Bosch Remote Diagnostics Service maakt dit mogelijk.

PARTNERCONTENT

Autobedrijf Van Geel in Hoeven is een van de 350 Bosch Workshop Partners in de Benelux. Dit deelconcept voor de automotive werkplaats viert dit jaar zijn vijfde verjaardag en koestert grootse ambities. Binnen een paar jaar wil het doorgroeien naar 600 leden. Het verhaal van Jens laat zien dat dat geen onrealistische gedachte is. “We hechten veel waarde aan onze onafhankelijkheid en onze ondernemersvrijheid. We willen zelf onze keuzes maken, zelf onze strategie uitzetten en niet omdat een concept dat verlangt”, zegt Jens van Geel.

Met Bosch Workshop Partner beschikt het team als het ware over het beste van twee werelden: de gewenste onafhankelijkheid in combinatie met de voordelen van een internationaal samenwerkingsverband op de achtergrond. Of in de woorden van Joost van der Gaast, Business Developer in regio Noord-Brabant en Limburg: “Bosch Workshop Partner biedt een totaalpakket met een mix van technische training, ondersteuning op het vlak van diagnose en werkplaatsapparatuur en automaterialen van Bosch. De Bosch Workshop Partner geniet daarnaast van een mooi aanbod aan marketing-, communicatie- en promotiemateriaal.”

Snelle groei

Bij Van Geel begon het allemaal met overnames. Vader Marc heeft een kwart eeuw geleden met een compagnon Autoschade Roks overgenomen en daar is vijf jaar geleden het huidige Autobedrijf Van Geel aan toegevoegd. Het huidige Autobedrijf van Geel heeft in korte tijd een snelle groei doorgemaakt. “Ik denk dat we vijf jaar geleden in ons eerste jaar zo’n vijftig auto’s verkochten”, zegt Jens. “Nu zitten we dik boven de vierhonderd.”

Het is niet alleen een krachtige combinatie van een full service schadebedrijf en een actieve verkoopafdeling met jonge auto’s die verkoopklaar worden gemaakt in de eigen werkplaats waar bovendien regulier onderhoud en reparatie worden uitgevoerd aan klantenauto’s. Het betekent ook dat het team op de hoogte moet zijn van de jongste technieken en over een moderne werkplaatsuitrusting moet beschikken.

Software-update

En dat is niet altijd even gemakkelijk zo illustreert Jens met een voorbeeld uit de eigen praktijk. “Ik kreeg een Peugeot 2008 binnen die langs de weg gestrand was. De wegenwacht had geconcludeerd dat er een nieuwe dynamo op moest, maar nadat wij die vervingen bleek er nog altijd maar 11,5 volt geleverd te worden. Uiteindelijk hebben we via de merkdealer vernomen dat er een update beschikbaar was die dit probleem oplost. Die update uitvoeren is voor ons het probleem niet, maar je moet het wel weten. Nu hadden we toch enkele uren in een klus zitten die we niet aan de klant kunnen doorberekenen.”

Het voorbeeld geeft precies aan waarom deelnemers kiezen voor het concept Bosch Workshop Partner. Joost vertelt: “De combinatie van Bosch onderdelen en apparatuur aan de ene kant en de ondersteuning via training en onze helpdesk geeft het autobedrijf de juiste instrumenten om een optimaal rendement te kunnen halen uit de werkplaats. Per auto weet je precies wat er nodig is en of er eventueel terugroepacties open staan. Via servicebulletins worden bekende klachten en oplossingen gecommuniceerd.”

Remote Diagnostics

Sindsdien beschikt het team over Bosch Remote Diagnostics Service. De Bosch-helpdesk kan op afstand meekijken met de technicus en waar nodig daadwerkelijk assisteren. Omdat de helpdesk beschikt over de fabriekstesters van de verschillende automerken kunnen ze ook de fabrikantspecifieke werkzaamheden uitvoeren. Remote Diagnostics is mogelijk via de een KTS 560 of KTS 590 diagnosemodule maar als alternatief kan er ook gekozen worden voor een zelfstandige unit, de RDS 500. “Het voordeel daarvan is dat de diagnoseapparatuur tijdens de remote diagnostics niet bezet wordt en dus vrij is voor andere klussen”, zegt Bert Van Hauwermeiren.

Bert is productmanager voor Bosch werkplaatsapparatuur in de Benelux. De klant boekt vooraf een tijdsslot bij de helpdesk die op dat moment op afstand zal gaan meekijken in de auto en indien nodig taken zal uitvoeren. “Er zijn twee mogelijkheden: er kan naar gebruik betaald worden maar er is ook een abonnementsstructuur. Dat laatste is vooral interessant naarmate er meer gebruik van gemaakt wordt”, aldus Bert.

“Bosch heeft met de KTS diagnoseapparatuur en de ESI[tronic] software al vele jaren een krachtige, universeel toepasbare oplossing in huis. Sinds enkele jaren beschikken we ook over de Secure Diagnostic Access (SDA) waarmee gebruikers onbeperkte toegang krijgen tot beveiligde diagnosefuncties. Het enige wat de ESI[tronic] 2.0 gebruikers hoeven te doen om hier gebruik van te maken, is zich eenmalig registreren. Er zijn echter functies die we niet kunnen aanbieden omdat fabrikanten die niet vrijgeven, zoals bijvoorbeeld software updates. Dit laatste stukje van de puzzel kunnen we nu invullen met behulp van Remote Diagnostics.”

SERMI

Een aantal van die taken valt binnenkort onder de noemer SERMI. “Autobedrijven krijgen alleen nog toegang tot zogenoemde veiligheidskritische systemen als ze over de juiste papieren beschikken. Daar is onder meer een verklaring omtrent goed gedrag voor vereist. Het is een administratieve kwestie, maar wel een die bepalend is voor het mogen uitvoeren van die werkzaamheden.”
Met veiligheidskritische systemen wordt hier gedoeld op de elektronische diefstalbeveiligingssystemen.

Het inleren van nieuwe sleutels bijvoorbeeld valt hieronder. “Wij kunnen die taak met Bosch Remote Diagnostics Service technisch prima uitvoeren, maar zullen dan altijd het SERMI-certificaat van de betreffende medewerker in de werkplaats moeten doorgeven aan de fabrikant.”

Voor Jens is het duidelijk: “Dat moeten we gewoon gaan regelen zodra dat kan. Het is de enige manier om het werk in eigen beheer te kunnen blijven uitvoeren.” Om die reden plant Jens ook te gaan investeren in ADAS-kalibratie en uitlijning. “Onze huidige werkplaats biedt daarvoor nog niet de ruimte, maar we willen gaan uitbreiden zodat we ook de statische kalibratie kunnen verzorgen voor onze klanten. Maar dat is een langetermijnvisie, want er gaat nu eenmaal tijd zitten in de benodigde vergunningen.”

Foto boven: V.l.n.r.: Joost van der Gaast, Jens van Geel en Bert Van Hauwermeiren.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35