Het verruilen van Druten voor het 20 kilometer verderop gelegen Wijchen vormt een cruciale stap in de groeistrategie van Molco Car Parts. Zo kreeg het magazijn vier keer de capaciteit van het oude. Meer direct uit voorraad kunnen leveren en grotere inkoopvolumes zijn enkele voordelen.
Partnercontent
Molco Car Parts is van oudsher gekend als onderdelenspecialist voor de Japanse en Koreaanse automerken, maar die definitie is al jaren te smal om de activiteiten volledig te dekken. Met die bredere definitie kwam de bredere klantenkring en de bijbehorende extra vraag werkt als een vliegwiel: het jaagt meer groei aan. Maar, de Drutense jas knelde. De zoektocht naar mogelijkheden bracht eigenaar Sjors van Heertum in het 20 kilometer verderop gelegen Wijchen waar hij de laatste grote kavel op Bedrijvenpark Bijsterhuizen wist te bemachtigen.
Inmiddels is het pand enige maanden in bedrijf en worden de laatste voorbereidingen getroffen voor een feestelijk open huis (zie kader). Zoals gebruikelijk met nieuwbouw zijn termen als van het gas af en duurzaamheid hier ook aan de orde. Zelfs het tapijt is van gerecycled materiaal om de duurzaamheidsprestatie optimaal te krijgen.
Energie
Op het dak liggen zonnepanelen, hoewel de volledige beschikbare ruimte nog niet is benut. Er staan werkende laadpalen voor de deur, binnen brandt het licht en functioneert de IT. Met andere woorden, de stroomvoorziening is gelukt. “We hadden geluk met onze timing”, zegt algemeen directeur Pim van ’t Hoenderdaal die ook de verhalen kent van andere ondernemers en hun besognes rond energieaansluitingen. “Nu zouden we drie jaar in de rij hebben gestaan voor een werkende aansluiting. Gelukkig is dergelijke vertraging ons bespaard gebleven.”
Bij het bedrijf werken zo’n zeventig FTE’s. “Dat aantal is stabiel, ondanks onze groei. De efficiencyslag in het magazijn betekent dat we voorlopig met dit aantal de verdere groei verwachten aan te kunnen.” Van dat genoemde aantal is ongeveer de helft actief in dat magazijn en de rest in een van de aanpalende kantoorruimten. Tijdens ons bezoek, in de vakantiemaanden weliswaar, valt de rust op en de lege bureaus. “In de coronatijd is het thuiswerken populair geworden en daarna ook gebleven.”
Groei
Een mooi bruggetje naar de markt. Als dat thuiswerken doorzet betekent het minder kilometers en dus een effect op de onderhoudsbehoefte? En dan is er nog de energietransitie. Van ’t Hoenderdaal is niet blind voor wat er gebeurt maar evenmin een doemdenker. “Het wagenpark groeit nog altijd, de werkplaatsen zitten vol en klagen over de ontbrekende handen om het werk gedaan te krijgen. Het wagenpark veroudert bovendien en de snelheid van de energietransitie hangt sterk samen met overheidsstimuli. De komende jaren verwacht ik zeker een gezonde markt. En wat die energietransitie betreft sorteren we ook gewoon voor in ons assortiment.”
Hoewel er een afhaalbalie is, investeert Molco nadrukkelijk in de online bestelomgeving en het promoten ervan. Van de huidige zeven bezorgroutes is er inmiddels één elektrisch, de rest gebruikt nog een verbrandingsmotor. “We doen ervaring op met een ID Buzz. Vooralsnog gaat het niet verkeerd, maar het duurt nog wel even vooraleer we deze routes uitsluitend elektrisch kunnen gaan invullen.”
Er is veel veranderd wat betreft het assortiment sinds die beginjaren van specialisme rond de Aziaten. “Meest opvallend daarin vind ik nog wel de groei van het aandeel OE-onderdelen dat we verzorgen. Dat groeit hard. Vooralsnog wel in de Aziatische hoek, met merken zoals Toyota, Lexus en Suzuki. Ik verwacht daar meer in te gaan doen.”
Verhuur palletplaatsen
Terwijl we door het magazijn wandelen zien we inderdaad dat de verviervoudigde capaciteit niet van vandaag op morgen ingevuld is. “Voor de korte termijn willen we die extra capaciteit als palletplaatsen gaan verhuren aan derden. We hebben in totaal 15.000 palletplaatsen, de helft gaan we voorlopig verhuren. We doen in het pickmagazijn 1000 pakketten per dag. Met de mogelijkheid om extra verdiepingen toe te voegen kunnen we naar 10.000 per dag.”
De aangelegde rollerbanen betekenen een flinke efficiencyslag ten opzichte van de oude situatie. Uiteraard is het magazijn dynamisch ingedeeld, maar het zijn de geautomatiseerde rollerbanen die ervoor zorgen dat het bestaande team veel grotere aantallen kan verwerken. Ook de verpakkingsstraat is grotendeels geautomatiseerd.
Kortom, de ruimte voor de groei is aanwezig. Maar waar moet die vandaan komen? “In onze wereld is beschikbaarheid alles. Dat we meer voorraad kunnen houden vertaalt zich in minder vaak nee hoeven te verkopen. Tegelijkertijd vergroten we onze inkoopkracht door grotere volumes af te nemen en dat is weer goed voor onze prijsstelling. Ten slotte kijken we ook nadrukkelijk over de landsgrenzen. De vraag vanuit Duitsland, Zweden en Oostenrijk is er.”