Natuurlijk speelde ook de Haagse Peter Engel als jochie met LEGO, maar niet in extreme mate. Dat kwam pas toen hij een LEGO-Mini kreeg van een collega. “In 2017 had ik een auto ingeruild en één van de monteurs wilde hem graag hebben. Dat was goed, alleen als ik de groene Mini – die net was uitgekomen – zou krijgen, zei ik gekscherend.”

Bijna de gehele zondag daarop zat Peter aan een klein en laag salontafeltje het Mini’tje in elkaar te zetten. “Nadat ik was bekomen van de ergste pijn in mijn rug, was ik de pineut want… ik was verslaafd geraakt aan het bouwen. Ik weet nog dat ik dacht: hier wil ik er meer van! Weet je, ik ben nu eenmaal een verzamelaar. Ook het opzoeken van nieuwe modellen vind ik leuk. Op mijn telefoon heb ik een complete lijst van modellen die ik ooit nog wil hebben. Haast heb ik er niet mee, want ik heb er nog acht nieuw in de doos staan. Er komen ook zoveel nieuwe modellen uit. Neem deze, een jubileum-McLaren F1, ter ere van Ayrton Senna, die kreeg ik voor mijn verjaardag van de collega’s. Hoe leuk om zo je collectie te kunnen uitbouwen!”

Ferrari

“Recentelijk was ik in Amerika en ook daar laat de LEGO-liefhebberij mij niet los. De juiste modellen kopen voor de juiste prijs is voor mij ‘onderdeel van de sport’. Daar dus ook. Ik kon er van deze AMG Petronas, met twee auto’s in de doos, wel dertig kopen voor de adviesprijs, maar dat vind ik niet leuk. Bij een Target schafte ik exact hetzelfde model aan voor een koopje. Leuk weetje: met Kerst heb ik alle mannelijke collega’s LEGO gegeven, jazeker! Dit waren doosjes van Speedchampions, dat is een serie met kleinere modellen. Ze vonden het erg tof, één collega spaart zelf ook. Overigens vind ik ze zó leuk, dat ik ze zelf ook aan het sparen ben. Wanneer je goed oplet komen er geregeld leuke en interessante aanbiedingen van LEGO voorbij. Zo heb ik bijvoorbeeld de Ferrari Daytona SP3 gekocht voor 280 in plaats van 450 euro.”

Levensecht

“Ook bijzonder was de trip met vrienden naar Modena. We zijn onder meer naar de Ferrari- en Lamborghini-fabrieken geweest en je snapt, toen moest ik in de shop een Countach van LEGO hebben. Overigens, in 2002 is LEGO nog bijna failliet gegaan, om zich vervolgens op de volwassenenmarkt te richten. Dat was een hele slimme zet in mijn optiek.


‘Mijn vriendin bouwt weliswaar zelf niet, ze plakt wel 98% van alle stickers op de auto’


De hele beleving eromheen is supersterk, kijk maar eens hoe zo’n doos is opgebouwd, het uitpakken an sich is al een complete belevenis. In de doos van de Bugatti Chiron zitten bijvoorbeeld twee boekwerken met ontwerpersverhalen en mooie foto’s. Wist je dat ze van ieder groot model ook een levensecht model van LEGO bouwen? Fabrikanten zijn echt heel nauw betrokken bij de ontwikkeling van de LEGO-modellen.”

Vriendin

“De dozen en verpakking? Nee, die zou ik nooit weggooien, ik bewaar ze dan ook op de zaak. Het idee is om daar mooie grote vitrines aan de wand te hangen om ze goed tot hun recht te laten komen. In totaal kan ik zomaar 40 uur bezig zijn met één Icons-schaalmodel. Het is heerlijk om met het bouwen bezig te zijn. De detaillering is ook zo gaaf. Kijk eens hier naar de hoofdsteunen, zelfs het Lamborghini-logo staat erin. Wat heel grappig was is dat ik bij de McLaren F1 merkte dat het stuur scheef stond toen de auto af was, maar de voorwielen stonden wel recht. Na online op onderzoek te zijn geweest, kwam ik erachter dat meer mensen dit hadden en het was dus een fout in de constructie. Tot slot is het misschien leuk om te vertellen dat mijn vriendin deel uitmaakt van het plezier. Zij bouwt weliswaar zelf niet, ze plakt wel 98% van alle stickers op de auto. Het fijne is dat zij een pietje precies is en het beter en mooier kan dan ik ook zou kunnen.”

Binnen kantooruren

“Ik ben eigenaar van autobedrijf Auto’s van Engel in Bunnik en ik zeg wel eens dat wij een eigenwijs autobedrijf zijn. Zo werken wij volledig transparant. Als de klant dat wil dan bestellen wij samen met hem of haar bijvoorbeeld banden online, achter de pc. Ook werken wij veel met foto’s en video’s via Whatsapp, om onze klanten snel en uitgebreid te kunnen updaten. Onze klanten zijn veelal ondernemers die veelal druk zijn en daarom ontzorgen wij van A tot Z. In principe hebben wij geen auto’s op voorraad. Daarnaast doen wij veel aan aankoopbemiddeling. In totaal werken wij, met mij erbij, met vijf vaste krachten, één parttimer en twee studentchauffeurs.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties