De werkplaats van De Beer Automotive in Dronten wordt bijna geheel gevuld met auto’s van de grote Duitse merken van de Volkswagen Groep, Mercedes-Benz en BMW. Inruilers van ‘vreemde’ merken gaan direct de handel in. Door zich te specialiseren kan Douwe de Beer service bieden die vergelijkbaar is met die van de dealer.
De keuze voor de Duitse merken was een bewuste. Douwe de Beer: “Ik vind ook dat ze mooi bij elkaar passen. Af en toe bijt het elkaar. Aan de andere kant vinden klanten het ook wel weer leuk om eens over te stappen naar een ander merk.”
Met dergelijke merken krijgt het bedrijf technologisch hoogwaardige auto’s in de werkplaats. Toegang tot fabrikantendata is daarvoor essentieel. Douwe de Beer: “Klopt. Van al die merken hebben we de originele diagnoseapparatuur. Via pass-thru hebben we ook toegang tot de fabrikantendata. Het vraagt wel wat meer investeringen, maar daar staat tegenover dat we niet de verplichtingen hebben die officiële merkdealers hebben. Er zijn ook veel raakvlakken en we werken samen met de dealers om ons heen. Sommige werkzaamheden moeten nu eenmaal bij de dealer plaatsvinden.”
Werkplaatschef Herald Vos ondervindt eigenlijk nooit moeite met het vinden van de juiste werkplaatsinformatie. “Tot aan de laatste bout toe kun je alles opzoeken en vinden, schema’s erbij… De informatie is bij de verschillende fabrikanten wel anders ingericht, maar dat maakt het niet per se moeilijker. Monteurs zijn ook vaak gespecialiseerd: ik doe meestal Mercedes, Remco en Martijn doen BMW en Emil Audi en Volkswagen.”
Elektrisch
Voor het werken aan de diverse merken zijn verschillende, speciaal ingerichte gereedschapskarren. Herald Vos: “En als we een bepaald stuk gereedschap niet hebben, wordt het aangeschaft. Zonder goed gereedschap kun je niet werken. Voor speciale, kostbare gereedschappen die je niet vaak nodig hebt, zijn er bedrijven waar je die kunt huren.”
Nu Mercedes-Benz overstag is en zich richt op de ontwikkeling van elektrische auto’s is ook de werkplaats van Autocentrum Douwe de Beer volledig ingesteld op EV’s, met onder meer een hefbrug die ook de zware elektrische suv’s kan heffen, al bedraagt het percentage EV’s nog maar een procent of vijf. Toch zitten daar al heel specialistische werkzaamheden bij. Herald Vos: “We hebben laatst nog een hoogvoltage-accu van een Audi vervangen. Ook het inleren ervan is nog een heel traject, maar dat kunnen we allemaal. Ook zijn er de gewone mechanische reparaties aan EV’s die we prima kunnen doen. Draagarmen vervangen bij een Tesla bijvoorbeeld, een veel voorkomend mankement, doen we regelmatig. En omdat we zijn aangesloten bij Edge Mobility kunnen we bijvoorbeeld ook meteen een nieuwe koplamp inleren. Die helpen je de auto in servicemodus te zetten en leiden je door de verschillende stappen.”
‘Onze manier van werken is als die van de dealer, ook in hoe we omgaan met onderhoud.’
Inmiddels heeft ook Douwe de Beer zijn verzet opgegeven. Douwe de Beer: “Ik heb jarenlang volgehouden dat de elektrische auto het niet wordt, maar de overheid bepaalt toch wat er met autorijdend Nederland gebeurt. Het kan nog tien jaar duren voordat we het in de werkplaats echt merken, maar de stap naar elektrisch rijden is genomen. Ook daarin hebben we geïnvesteerd, in opleidingen, equipment en gereedschappen. Met de hoge energieprijzen zie je nu even een stagnatie en ook de fiscaliteit maakt het even wat minder interessant om elektrisch te rijden, maar dat trekt wel weer bij.”
De komst van de Chinese elektrische merken vormt uiteraard wel een bedreiging voor een autobedrijf dat zich focust op de Duitse merken. “Dat is echt een markt die opkomt. Dat hou je niet tegen. Elektrische auto’s zijn nu eenmaal minder lastig te bouwen dan auto’s met diesel- of benzinemotoren, die wat geavanceerder zijn. Op het verschil in vermogen na is elke elektromotor hetzelfde type motor. Ik denk dat ook waterstof-elektrische auto’s echt wel zullen doorbreken, maar dan zijn we weer een behoorlijk aantal jaren verder.”
Verkoop
De verkoop van occasions is een belangrijk onderdeel van het businessmodel van Autocentrum Douwe de Beer, al is het maar voor de vulling van de werkplaats, maar moet ook als afzonderlijk bedrijfsonderdeel renderen. “Sales en aftersales zijn in feite twee zelfstandige bedrijven. We verkopen immers auto’s door heel Nederland, die niet hier in onderhoud komen. Opvallend daarbij is dat mensen er vrij weinig tijd aan besteden. Als ze hier een auto komen bekijken, willen ze hem vaak ook meteen meenemen. Ze willen maar één keer rijden. Een paar jaar geleden zag je veel meer mensen die nog wel een keer terug wilden komen om te kijken. Mensen weten vaak al heel precies wat ze willen.”
‘We hebben laatst nog een hoogvoltage-accu van een Audi vervangen.’
Daarnaast heeft Douwe de Beer ook nog een aantal andere werkmaatschappijen, maar die leiden een sluimerend bestaan. “We hebben wel een eigen leasemaatschappij, maar die is niet erg actief. We onderhouden wel veel leaseauto’s. Ik denk dat zo’n 30 procent in de werkplaats lease is, maar we zetten er zelf niet zoveel in. Autoverzekeringen bieden we aan via Carmeleon. Ik denk dat we 10 procent van de auto’s verkopen met een autoverzekering. Het draagt bij aan de bedragen die je nodig hebt om het bedrijf draaiende te houden. Je bindt mensen er ook mee.”
Specialisten
Als Mercedes-Benz-specialist is Douwe de Beer aangesloten bij de Mercedes-Benz Specialisten Groep. Dit biedt, naast inkoopvoordelen op het gebied van bijvoorbeeld banden, olie en werkkleding, ook het voordeel van een netwerk door heel Nederland. “Mocht er in Zeeland een klant zijn voor een Mercedes die bij ons gekocht is, dan kan dat door de collega in Goes worden opgelost. Dan laten we niet die auto hier naar Dronten transporteren. En omgekeerd geldt hetzelfde. Ook op technisch gebied ondersteunen we elkaar. De monteurs hebben aparte app-groepen waarin ze technische informatie kunnen uitwisselen. Problemen die zich voordoen, kunnen in de app worden gepost en dat leidt vaak wel tot oplossingen of ideeën hoe iets opgelost kan worden. En op het gebied van onderdelen onderhoudt de groep goede contacten met de dealers in Nederland. Gingen ze vroeger vanuit de groep naar Duitsland; nu wordt dat via het netwerk van Mercedes-dealers in Nederland geregeld. Dat is toch een kortere route. Natuurlijk gebruiken we ook universele onderdelen, met name voor de wat oudere jaargangen. Die komen gewoon bij PartsPoint vandaan.”
Autocentrum Douwe de Beer
Na jarenlange verkoopervaring bij dealers van Mercedes-Benz en BMW trok Douwe de Beer in 2005 de stoute schoenen aan en begon in Dronten zijn eigen autobedrijf. Niet als dealer, maar wel met de uitstraling van een dealer. “Onze manier van werken is als die van de dealer, ook in hoe we omgaan met onderhoud. We gebruiken de originele apparatuur. De monteurs worden ook bij BMW, Volkswagen en Mercedes-Benz opgeleid. We zijn bij Bovag aangesloten en echt op kwaliteit ingesteld.”
Ook van buiten ziet het bedrijf eruit als een dealerbedrijf en in de showroom prijken mooie, jong gebruikte auto’s. Verkoop gebeurt aan klanten door heel Nederland; voor de werkplaats komen klanten uit Flevoland, met name Lelystad, maar ook tot aan Almere, en richting Emmeloord, alsook richting Kampen en Elburg. Die klantengroep breidt zich nog altijd uit. “We zien elk jaar nieuwe klanten. Dat is toch een goed teken.”
Foto boven: De werkplaats van Douwe de Beer, speciaal ingericht voor onderhoud en reparatie aan Volkswagen, Audi, BMW en Mercedes-Benz.