NGK wil zijn investeringen in nieuwe en groeiactiviteiten verhogen, met als doel om tegen 2030 40 procent van de wereldwijde omzet te halen uit verkopen die niet met de verbrandingsmotor te maken hebben. In 2040 moet dat aandeel zijn opgelopen tot 60 procent. Dat zegt topman Damien Germès van NGK Spark Plug Europe.
In de afgelopen 10 jaar heeft NGK Spark Plus als onderneming volgens de topman veel vooruitgang geboekt binnen de huidige disciplines. “Een belangrijk langetermijndoel is dan ook de transformatie van ons assortiment en het investeren in nieuwe activiteiten. Deze mijlpalen zullen vergezeld worden van een verduidelijking van onze verantwoordelijkheden als organisatie en van het tot stand brengen van een sterke ‘Change with Will’-cultuur binnen onze ondernemingssamenleving teneinde de contouren van onze visie te realiseren.”
Plicht toekomstige generaties
NGK Spark Plug hanteert ‘Nittoku Way’ als ondernemingsfilosofie en daarin is onder meer de plicht opgenomen die het bedrijf heeft naar toekomstige generaties. “De strijd tegen klimaatverandering vereist een gezamenlijke inspanning en wij nemen daarin onze verantwoordelijkheid. Onze bougies en sensoren dragen nu al bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot. Daarnaast onderzoeken we voortdurend nieuwe duurzame gebieden om daarin actief te worden. Denk aan vaste-oxidebrandstofcellen, vastestofbatterijen en ‘power to gas’ (PTG), die stuk voor stuk al veelbelovend zijn gebleken.”
De visie voor 2040 heet ‘Beyond ceramics, eXceeding imagination’ en geeft de onderneming de richting die zij nodig heeft om zichzelf opnieuw uit te vinden en om verregaande veranderingen door te voeren ten opzichte van de huidige manier van werken. “Met ons Long-Term Management Plan met de naam ‘Nittoku BX’ hebben we de mijlpalen voor de komende 10 jaar uitgezet. Die zullen ons de weg wijzen naar het bereiken van onze ondernemingsvisie. Met ‘Nittoku BX’ zal onze onderneming sterke zakelijke pijlers neerzetten in vier verschillende disciplines en daarmee onze concurrentiepositie voor de lange termijn veiligstellen.”
Vier pijlers
Het gaat volgens Germès om deze vier zakelijke pijlers: ‘Milieu en energie’, ‘Mobiliteit’, ‘Medisch’ en ‘Communicatie’. “Ze zijn gebaseerd op de zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN. Onze kerncompetenties van nu zullen de weg banen voor de ontwikkeling van innovatieve en enerverende oplossingen op deze vier terreinen. Voor mij zal de meest enerverende transformatie plaatsvinden op het gebied van mobiliteit, aangezien onze onderneming nu al een zeer sterke positie heeft in een auto-industrie die aan een radicale transformatie is begonnen. Wij zullen in de toekomst een belangrijke rol blijven spelen op het gebied van mobiliteit. We zullen ons aanbod uitbreiden, bijvoorbeeld door onderhoudsdiensten aan te bieden die zijn afgestemd op de levensstijl van onze klanten, maar ook met Mobility-as-a-Service (MaaS) om aan speciale behoeften te voldoen. Bovendien zal onze oorspronkelijke corebusiness – keramiek – een belangrijke bijdrage aan de onderneming blijven leveren: het zijn immers keramische onderdelen die worden gebruikt om het elektrische vermogen van elektrische auto’s te verbeteren.”
Als verantwoordelijke voor de EMEA-regio blikt Germès tevreden terug op de ontwikkelingen aldaar. “De regio boekt aanzienlijke vooruitgang, is goed voor 27% van de wereldwijde omzet en levert een belangrijke bijdrage aan het resultaat van de totale onderneming. Onze OE- en IAM-activiteiten groeiden in het afgelopen boekjaar, waarbij de verkoop van bougies en gloeibougies met meer dan 5% toenam en die van lambdasensoren met bijna 10%.”