Auto’s worden steeds ouder, dus de markt groeit. Samenwerken met klanten wordt steeds belangrijker. De auto-industrie verandert, dus de aftermarket ook en Continental beweegt mee. Er zijn vier grote veranderingen: auto’s krijgen steeds meer technologie, ze worden complexer, er komen meer regels en overal moet uitstoot beperkt worden.
Langzaamaan komen ook elektrische auto’s, zoals de Volkswagen ID.4, in de aftermarket terecht. Hiervoor breidt Continental constant het portfolio uit. Daarbij worden producten ook duurzamer, bijvoorbeeld de conti NXT Multi V-belts, die volgend jaar op de markt komen naast de reguliere producten. Deze bestaan voor tweederde uit duurzame materialen. Ook introduceert Continental een nieuwe productlijn voor remmen van elektrische voertuigen. De ATE lijn bevat remblokken en -schijven, alsook remvloeistof waarmee al bijna aan de Euro 7-norm wordt voldaan.
“Als Continental hebben we de mogelijkheid duurzame producten in de markt te zetten, maar ook de verplichting”, aldus Enno Straten, hoofd van Automotive Aftermarket. Hierbij onderscheidt Continental zich van de rest door kwaliteit en premium producten. Men kijkt wat men kan en wat klanten willen. Zo zijn sensoren allang niet meer iets van luxe auto’s. Er is vraag om deze te kunnen repareren, dus neemt Continental ze op in het portfolio. Continental wil niet wachten op regels en verplichtingen, maar trendsetter zijn. “We moeten de toekomst nu maken”, aldus Rolf Sudmann, hoofd Aftermarket ContiTech.
Op het gebied van banden, remmen, chassis, wiellagers en steering komen er nieuwe producten. Ook het bieden van service wordt steeds belangrijker. Continental wil hierin een goede partner zijn, door bijvoorbeeld een hotline te bieden waar klanten echt iets aan hebben. Door gegevens beter te ordenen, wil men nog sneller vragen kunnen beantwoorden. Er wordt ook geïnvesteerd in augmented reality, zodat via een video call geholpen kan worden. Straten: “Het blijft people business.”