NRF heeft Freek Blekxtoon aangetrokken als director NRF e-Mobility. Deze jonge divisie van NRF richt zich op het versneld op de markt brengen van een brede range aftermarket onderdelen voor hybride en elektrische voertuigen. Op Automechanika presenteerde het bovendien vijf nieuwe productgroepen en een totaal nieuw assortiment: de Innovation range.
Freek Blekxtoon heeft een jarenlange ervaring in de automotive en was de laatste twee jaar actief bij Nexus Automotive International. “De aantoonbare elektrificatie van het wagenpark leidt onherroepelijk tot een sterke vraag naar andere onderdelen. Maar onze aftermarket is nog volstrekt niet gericht op EV”, vertelt Blekxtoon. “De componenten voor de nieuwe merken in hybride en EV komen overwegend niet uit de ons bekende onderdelenfabrieken. Partnummers, specificaties en herkomst zijn onbekend en aftersales is erg moeilijk. Zelfs importeurs en dealers hebben vaak geen onderdelen op voorraad.”
Beschikbaarheid
En beschikbaarheid is nu eenmaal cruciaal. “Wij zetten nu een innovatieve lijn producten op voor grossiers en universele garages, zodat zij wel reparatie en onderhoud kunnen uitvoeren. Uit cijfers van WESP blijkt dat er genoeg is te verdienen aan hybride en elektrische auto’s. Maar dan moet je wel toegang hebben tot de onderdelen. Met NRF e-Mobility richten we ons op de opbouw van een compleet e-Mobility assortiment. Daarnaast zijn we ook bezig met het trainen van monteurs, enerzijds productgericht, anderzijds met het oog op het veilig werken aan EVs.”
Groeien
Frank Toebes, algemeen directeur van NRF: “Met Freek halen we iemand binnen die jarenlange ervaring heeft in het vermarkten van producten en concepten. Hij heeft met zijn internationale netwerk toegang tot vele partijen en we zijn ervan overtuigd dat NRF e-Mobility sterk gaat groeien. Het is een strategische keuze van ons geweest om in dit segment toonaangevend te willen worden en met Freek als Head of e-Mobility kunnen we onze leidende positie verder uitbouwen.”
Reverse engineering
Veel nieuwe producten in het gamma van NRF ontstaan door zogeheten reverse engineering. Daarvoor worden nieuwe elektrische voertuigen in de eigen werkplaatsen van NRF e-Mobility geheel ontmanteld. Automotive technici analyseren vervolgens de in het voertuig toegepaste technieken en identificeren zo de verschillende onderdelen.
De nieuwe Innovation Range gaat verder dan iedereen van NRF gewend is. “We lanceren 200 producten voor alle Tesla-modellen bestaande uit een compleet assortiment stuur-, ophangings-, filtratie-, rem-, carrosserie- en exterieuronderdelen.”
Tijdens de Automechanika lanceerde NRF verder op verschillende momenten een nieuwe productlijn in het bijzijn van een topman van een van de grote internationale inkoopgroepen. De nieuwe productlijnen omvatten onder meer gasklephuizen, verwarmde scr-slangen en verschillende sensoren.
Behalve de stands in hallen twee en drie stond het NRF TECH-team op het buitenplein met allerlei geprepareerde voertuigen om de trainingsmogelijkheden te tonen, ook op het gebied van e-Mobility.
Foto boven: NRF lanceerde 200 producten voor alle Tesla-modellen bestaande uit een compleet assortiment stuur-, ophangings-, filtratie-, rem-, carrosserie- en exterieuronderdelen.