Op 1 juli aanstaande moet de werkplaats die een apk wil verrichten aan een auto met een moderne dieselmotor (Euro 5 of 6) voor de emissiemeting over een deeltjesteller kunnen beschikken. De kans dat u deze emissietester nodig heeft, is groot. Het aanbod aan apparaten is inmiddels divers.
Het gebruik van de deeltjesteller is er met name om aan de hand van de emissietest de werking van het roetfilter te controleren en of het filter überhaupt aanwezig is. In het wagenpark is het aandeel van personenauto’s met een dieselmotor tot onder de één miljoen stuks gedaald. Ongeveer 70 procent daarvan heeft een motor die aan de euro 5-, dan wel euro 6-normering voldoet. Trek daar vanaf het aantal diesels dat jonger is dan drie jaar en je hebt het potentiële aantal apk’s waarvan de emissietest met een deeltjesteller zal moeten plaatsvinden. Het aandeel dieselvoertuigen jonger dan drie jaar (de apk-frequentie is 3-1-1) wordt wel steeds kleiner. In 2021 bijvoorbeeld werden er maar een kleine 7000 nieuwe diesels geregistreerd.
Uiteindelijk zullen zich vanaf 1 juli aanstaande op jaarbasis minimaal 700.000 personendiesels melden voor een apk. Dat is bijna 10 procent van het aantal apk’s en daar komen de bestelauto’s met een Euro 5- of Euro 6-motor nog bij, ook ruim 300.000 stuks.
Aanbod
Tot eind vorig jaar was het aanbod leverbare deeltjestellers aan de magere kant. Inmiddels hebben diverse leveranciers een door het NMi goedgekeurde deeltjesteller beschikbaar: TEN uit Baambrugge, VLT in Etten-Leur, Autec uit Montfoort, Saarloos in Venray, Explora uit Ede, Maha Explora in Gorinchem, CBX uit Geldermalsen, Stokvis Equipment in Deventer, AA Equipment Support uit Helmond en JN Testapparatuur uit Elspeet.
Arex uit Lisse en Nijboer Blijstra uit Putten melden dat zij begin maart hun goedgekeurde tester kunnen gaan uitleveren. Explora zal naast de reeds goedgekeurde AVL-tester op korte termijn ook de deeltjesteller van Texa beschikbaar hebben. Dat geldt ook voor de Brainbee tester van Rocartech uit Hengelo.
Omzet
Ondanks dit relatief complete aanbod blijkt een deel van de autobedrijven nog altijd geen aankoopbeslissing te hebben genomen. Nu de datum van 1 juli nadert, wordt het wellicht tijd om te kijken of het wagenpark van het bestaande klantenbestand de aanschaf van een deeltjesteller rechtvaardigt, niet in de laatste plaats omdat een apk die je niet uitvoert ook gevolgen heeft voor de onderhouds- en bandenomzet. Uit data van onder andere RAI, Bovag en WESP blijkt immers dat een gemiddelde werkplaatsklant die het onderhoud gelijktijdig met de apk laat uitvoeren, goed is voor bijna 500 euro omzet.
2 reacties
Wat is volgens u de betere deeltjesteller en ook DC of CPC techniek ?
Er is voor beide technieken wat te zeggen. Kijk daarnaast niet alleen naar een eerste aanschafprijs maar ook naar vervolgkosten voor service en controle om het als een geldig apk-meetmiddel te mogen blijven gebruiken. We publiceerden vorig jaar een uitgebreid achtergrondverhaal rond de deeltjesteller en de achterliggende techniek. Zie: https://aftersalesmagazine.nl/werkplaats/marktoverzicht-deeltjestellers Succes met het maken van een keuze!