Ondernemers zijn over het algemeen zeer tevreden over de garageformule waarbij ze hun bedrijf hebben aangesloten. Dat blijkt uit het nieuwe Relatie Onderzoek Samenwerkingsformules Autobedrijven (Rosa) van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven.

Gemiddeld waardeert de ondernemer zijn garageformule met een 7,8. Dat is een tiende punt hoger dan in 2018. De helft van de formules scoort minimaal een 8. Geen enkele formule wordt met een onvoldoende beoordeeld. Voor het onderzoek kon Bovag putten uit de gegevens van 807 respondenten, wat een derde was van het aantal aangeschreven bedrijven.

Carprof

De garageformule Carprof van de Alliance Automotive Group Benelux werd door de repondenten met een 8,6 het hoogst gewaardeerd. Daarachter volgen vijf formules met een 8,4: AutoFirst, Autovakmeester, Carteam, Requal Erkend Reparateur en Vakgarage. 

Zelfstandig

Formuledeelnemers zijn, evenals twee jaar geleden, over het algemeen het meest tevreden over het behoud van het zelfstandige ondernemerschap (8,3), de verplichtingen en eisen van de garageformule ten aanzien van hun pand, uitstraling en huisstijl (8,0) en de daarmee samenhangende waardering voor de uitstraling van de formule-aankleding van het pand (7,9). De waardering voor verplichtingen en eisen ten aanzien van opleidingen scoort evenals in 2018 een 7,9.

Zakelijke markt

Het minst tevreden zijn de formuledeelnemers over alle onderwerpen die te maken hebben met lease en de zakelijke markt (scores tussen 5,7 en 6,0). Veel formules zijn overigens überhaupt niet actief op dit vlak en de lage cijfers kunnen dus ook betrekking op dat feit hebben. De grootste vooruitgang werd geboekt op het gebied van naamsbekendheid van een formule, met plus 0,3 ten opzichte van 2018. De grootste dalingen tonen de tevredenheid over de mobiliteitsgarantie en over de accuraatheid van bestelsystemen (beide min 0,3). Ook het overleg met de mede-deelnemers van formules werd lager gewaardeerd dan twee jaar geleden (min 0,2).

Tevreden

Gerard ten Buuren, voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven: “Al met al geeft ROSA 2020 uitkomsten waar zowel Bovag als de garageformules tevreden over mogen zijn. Waar ikzelf ook zeer tevreden over ben, is dat we de afgelopen jaren een steeds betere relatie en samenwerking met vrijwel alle formules hebben opgebouwd. Dat stelt ons in staat om knelpunten van onze eigen leden direct te adresseren en op te lossen, maar ook om bijvoorbeeld hulp te bieden bij invulling van de franchisewet en het snel delen van correcte informatie over coronamaatregelen. Vice versa zorgt de goede relatie ervoor dat ook de formules snel een luisterend oor bij Bovag vinden, waarna bijvoorbeeld een lobbytraject kan worden opgestart. De positieve én de negatieve punten uit Rosa 2020 gaan wij uiteraard uitvoerig bespreken met alle betrokkenen, zodat we bij een volgend onderzoek nog hogere cijfers kunnen rapporteren.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 april 2025
Op safe spelen in de autovoorraad
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
18 april 2025
Invoering betaald parkeren: ‘Het interesseert de gemeente niet’
17 april 2025
One-stop-shop-visie krijgt vorm
17 april 2025
42 procent minder verkeersdoden in 25 jaar
Meest bekeken berichten
Recente reacties