Onderzoek in opdracht van Apollo Tyres laat zien dat een groot deel van de automobilisten in Nederland niet probeert langs de weg zelf een lekke band te verwisselen.
Slechts 36% zegt dat ze de bij de auto geleverde reserveband of bandenoppompset zouden gebruiken. 16% zou blijkens het onderzoek hulp zoeken bij een familielid, vriend of collega.
42% zegt dat ze in plaats daarvan een pechhulpdienst zouden bellen. Of die dan wel de band daadwerkelijk langs de weg zou vervangen is overigens niet meer zo vanzelfsprekend. Steeds vaker kiezen hulpdiensten voor een veiliger optie en verplaatsen de auto eerst.
Van de duizend ondervraagde automobilisten zei 18% dat ze niet eens wisten of in hun auto een reservewiel of bandenoppompset aanwezig was voor noodgevallen.
Leeftijd speelt een rol
Oudere automobilisten zijn eerder geneigd zelf de reparatie uit te voeren. Uit het onderzoek bleek dat 42% van de automobilisten van 55 tot 64 jaar een reservewiel of oppompset zou gebruiken, tegenover 33% van de ondervraagden van 18 tot 24 jaar.
Vrouwen zijn minder geneigd om zelf een lekke band te verhelpen om hun reis voort te kunnen zetten. 27% zegt dat ze proberen een reservewiel of bandenoppompset te gebruiken in vergelijking met 49% van de mannen.
Onderdeel rijexamen
Yves Pouliquen, Group Head of Sales and Marketing bij Apollo Tyres, zegt: “In sommige situaties is het voor een gestrande automobilist niet mogelijk om contact op te nemen met iemand voor hulp bij een lekke band. Het is dus belangrijk dat hij/zij over de essentiële kennis en middelen beschikt om zijn/haar reis voort te zetten. Uit onze enquête blijkt dat jongere automobilisten het minst in staat zijn om zelf een lekke band te verhelpen. Het kan dus erg nuttig zijn om iedereen die leert auto te rijden hierin te begeleiden, en de opgedane kennis te toetsen als onderdeel van het rijexamen.”