Het bij de autofabrikant opvragen van technische informatie over storingen is tijdrovend en kostbaar. Universele garages hebben bovendien niet slechts met één merk te maken. De Scandinavische vraagbaak Auto Frontal, een initiatief van Elektro Partner, bevat duizenden servicebulletins en is sinds januari dit jaar onder de naam DDTSB (Diagnose Dan Technical Support Base) ook voor Nederlandse autobedrijven toegankelijk. 

De introductie van DDTSB in Nederland is voor een belangrijk deel de verdienste van Danny Versluis, onder diagnosespecialisten welbekend als Diagnose Dan. Hij weet precies waar de schoen wringt als het om diagnose gaat: “Diagnose is voor ondernemers vaak een hoofdpijndossier: het kost geld en monteurs raken er gestresst van. Ze zijn vaak te lang met een diagnoseklus bezig en dat zijn uren die je lang niet allemaal op de factuur kunt zetten. Bovendien wordt dat in de toekomst niet beter. Met de technologische vooruitgang heb je steeds meer kennis nodig om een goede diagnose te kunnen stellen.”

Diagnose Dan

Als praktijkman heeft Danny Versluis zijn kennis van diagnose altijd graag willen delen met anderen. Vier jaar geleden begon hij filmpjes te plaatsen op zijn eigen YouTube-kanaal, waarin hij op heldere wijze bepaalde diagnosewerkzaamheden behandelt. Inmiddels zijn er al 113.000 mensen op dit kanaal geabonneerd en worden zijn video’s tienduizenden keren bekeken. “Twee jaar geleden werd ik via dat YouTube-kanaal benaderd door Elektro Partner, of ik niet met hen samen de Nederlandse markt wilde bedienen. Voor Nederland maken we voorlopig gebruik van de Engelstalige versie die ook in het VK draait. We moeten nog kijken hoe we de site voor de rest van Europa gaan ontsluiten. Waarschijnlijk komen er eerst vertalingen in het Duits en het Spaans. Dat zijn nu eenmaal grotere taalgebieden.”


‘Als je zo’n bulletin doorkijkt,
zie je aan de foto’s meteen wat het probleem is.’


“Het mooie van het Scandinavische personenwagenpark is dat het erg lijkt op het Nederlandse. Veel servicebulletins die op de Scandinavische sites staan, zijn dus ook van toepassing op auto’s die in Nederland rondrijden. Via de site kun je nu op foutcode servicebulletins raadplegen. Je kunt dan zien of bepaalde storingen vaker voorkomen en hoe die worden veroorzaakt.”

Aan het werk

Danny Versluis opent de site. “Het is echt een heel mooi programma. Je selecteert eerst het land en vervolgens kun je op kenteken zoeken. In het geval van een Nederlandse auto kun je, door een koppeling met de RDW-gegevens, meteen de gegevens van die auto zien. Vervolgens kun je de servicebulletins bekijken. Het mooiste is als je een foutcode hebt gegenereerd met je diagnosetool. Dan kun je daarop zoeken. Heb je een scantool met internet, dan kun je het programma zelfs integreren met je scantool. Je kunt ook op symptoom, of op zoekwoord zoeken. Druk je op ‘show all’, dan krijg je alle bulletins te zien die over de gekozen auto beschikbaar zijn.”

Plaatjes

Bovenaan de lijst servicebulletins zet DDTSB de zogenoemde kritische bulletins. Danny Versluis: “Die vinden wij zo belangrijk dat je daar eigenlijk bij elke onderhoudsbeurt even naar moet kijken. Je ziet bijvoorbeeld bij de Volkswagen Tiguan dat er in het koelstofreservoir een zakje met silicaten zit dat na een aantal jaren scheurt. Vervolgens vervuilt het koelsysteem, met alle gevolgschade van dien. Omdat lezen niet het sterkste punt is van de automonteur werken we heel veel met foto’s. Als je zo’n bulletin doorkijkt, hoef je eigenlijk al niet meer te lezen: aan de foto’s zie je meteen wat het probleem is. Het probleem hoeft overigens niet elektronisch te zijn. Als we bijvoorbeeld ontdekken waardoor er lekkage in de kofferbak ontstaat, maken we daar ook een bulletin voor.”

“Vervolgens zie je een lijst bulletins, die specifiek op die auto van toepassing zijn. En er zijn algemene bulletins die op een bepaalde auto van toepassing zijn, maar ook op andere auto’s. Denk daarbij aan een bulletin over problemen met LIN-bus, of een dubbelmassavliegwiel. De meeste bulletins staan er als pdf in. Als we er een filmpje van hebben, staat er een apart icoontje bij dat je kunt aanklikken. Een kolom met het aantal stippen, van één tot vijf, geeft aan hoe vaak de helpdesk een bepaald probleem tegenkomt. Vervuilde kleppen bij een Volkswagen bijvoorbeeld zien we heel vaak. Dat zijn dus heel populaire bulletins.”

Partners

De servicebulletins die op DDTSB te raadplegen zijn, zijn in 95 procent van de gevallen door de medewerkers van Elektro Partner zelf gemaakt. Danny Versluis: “Het is dus niet zo dat het bulletins van de autofabrikant zelf zijn. De fabrikant maakt zelf ook tsb’s, maar dat gebeurt meestal in de eerste vier jaren na de lancering van een nieuw model. Dan komt er vaak een nieuwe versie van dat model. Bij dealers verdwijnt zo’n auto ook uit het assortiment, dus vaak zien autofabrikanten ook niet meer wat er bij hun auto’s gebeurt die bijvoorbeeld twee ton gelopen hebben. Die informatie hebben ze niet en interesseert ze ook niet. Het kost ze gewoon te veel tijd en levert te weinig op. Wij zien dat wel.”

Daarnaast publiceert DDTSB servicebulletins die in samenwerking met partners worden gemaakt. Zo zijn er al samenwerkingen met bijvoorbeeld Midtronics, Delphi, Gates en SKF. Hoewel onderdelenfabrikanten meewerken aan de database is de website niet opgezet om zoveel mogelijk onderdelen te vervangen. Danny Versluis: “We geven nooit zomaar het advies om een onderdeel te vervangen. We wijzen altijd op het onderdeel dat slecht presteert, of een meting die slecht uitvalt, met het advies om daar de diagnose te starten. Te vaak wordt een storing niet blijvend verholpen met het vervangen van een onderdeel. Bij een onderliggend probleem gaat ook het nieuwe onderdeel stuk. Het programma is vooral bedoeld om te helpen de oorzaak van een mankement te achterhalen. Juist daarvoor is de ondersteuning van onze helpdesk zo belangrijk. Je kunt voor zo’n persoonlijke hulp een item aanmaken in het systeem. De eerste twee keer is dat bij de prijs van het abonnement inbegrepen. Daarna kost het twintig euro per item, ook om ervoor te zorgen dat we niet voor elk wissewasje ingeschakeld worden.” 

DDTSB

De verzamelwebsite DDTSB, met duizenden servicebulletins, komt voort uit het Deense bedrijf Elektro Partner, dat een jaar of dertig geleden begon met het verkopen van diagnoseapparatuur van Citroën. Danny Versluis: “Al gauw bleek dat er meer komt kijken bij het verkopen van diagnoseapparatuur. De gebruiker heeft daar vaak hulp bij nodig. Elektro Partner heeft toen een helpdesk opgezet, waar inmiddels twintig mensen, merkspecialisten zitten, plus nog een stuk of zes diagnosetechnici die remote diagnostics verzorgen. Toen Elektro Partner merkte dat bepaalde vragen herhaaldelijk terugkwamen, zijn ze alle informatie gaan verzamelen. Dat is Auto Frontal geworden, dat onder die naam alleen nog in Scandinavië wordt aangeboden. Voor Nederland en de rest van de wereld is dat DDTSB.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
30 juni 2025
Dekra viert honderdste verjaardag
30 juni 2025
RAI Vereniging: Zet mobiliteit centraal
30 juni 2025
Clepa presenteert duurzaamheidsmanifest
30 juni 2025
Focus op bandenafzet
27 juni 2025
Formeel akkoord over cao MvT
27 juni 2025
123Ruit toont ambitie in MVO-jaarverslag
Meest bekeken berichten
Recente reacties