Jarenlang werkte hij als monteur, later als chef werkplaats en servicemanager bij Nefkens Peugeot in Huizen, totdat het tijd werd voor een nieuwe uitdaging. Met de herschikking van het Stellantis-netwerk, dientengevolgde de sluiting van Nefkens Huizen, en Herman Lubbers die zijn universele autobedrijf in dezelfde plaats wilde verkopen, viel voor Ricardo Bunschoten alles op zijn plek. De naam heeft hij behouden, maar verder heeft Garage Herman Lubbers in een paar jaar flinke stappen gemaakt.

Wie bij het autobedrijf komt aanrijden, ziet allereerst de naam Eurorepar Car Service; wie beter kijkt, ziet dat ook de naam van Herman Lubbers nog op het pand en op enkele auto’s staat en zo wil Ricardo Bunschoten het ook: vertrouwd voor de oude klanten en een aansprekende garageformule voor nieuwe klanten.

Met de opwaardering van Garage Herman Lubbers werd ook een nieuwe receptie aangelegd, voor een representatieve ontvangst.

Onder Herman Lubbers was het autobedrijf universeel en onafhankelijk, zonder garageformule. Als zijn opvolger pakt Ricardo Bunschoten het iets anders aan. “Ik kom uit de Peugeot- en Citroën-wereld en omdat Nefkens in Huizen ophield te bestaan, zijn heel veel klanten met mij meegegaan naar mijn eigen bedrijf, waaronder een aantal grote zakelijke klanten met een flink wagenpark. Zij kwamen speciaal voor mij bij Nefkens en kochten ook speciaal bij mij hun auto. Ik wilde voor mijn eigen bedrijf dus een goede toegang tot originele onderdelen. Daarnaast had Herman Lubbers zijn universele klanten, waarvan er gelukkig veel zijn gebleven. Die kan ik prima bedienen met Eurorepar-onderdelen. De keuze voor Eurorepar Car Service was dan ook een logische.”

Onder de ‘eigen’ onderdelen van Eurorepar bevinden zich onder meer lampensets, oliën, koelvloeistoffen en banden.

Formule

De formule heeft het voordeel van de binding met de autofabrikant Stellantis. Fabrieksinformatie en originele onderdelen voor de vertegenwoordigde merken zijn daarmee geen probleem. De formule biedt aanvullende diensten, waaronder de eigen onderdelenlijn Eurorepar, waar bovendien 24 maanden garantie op geldt, en pechhulp. “Jean-Paul Teunissen als nieuwe formulemanager zit er ook bovenop. Hij zorgt ervoor dat de formule wordt gezien en daar ben ik erg blij mee. Hij zorgt er ook voor dat er nieuwe dingen bijkomen. Eurorepar Car Service is bijvoorbeeld bezig met contracten met leasemaatschappijen en binnenkort krijgen we ook de mogelijkheid om private lease aan te bieden. Daarmee is de formule toekomstgericht, want er gaan altijd klanten weg. Ze kopen een nieuwe auto, of ze verhuizen, dus je moet blijven bewegen. Stilstand is achteruitgang.”


‘Ik wilde een goede toegang tot originele onderdelen. Daarnaast kan ik universele klanten prima bedienen met Eurorepar.’


Garage Herman Lubbers heeft een voor een universeel autobedrijf uitgebreid magazijn en een brede voorraad aan oliën.

Via Eurorepar Car Service is Garage Herman Lubbers tevens aangesloten bij GMTO. Ricardo Bunschoten: “Sleutels inleren, diagnose, software-updates, dat is allemaal geen probleem. Ik heb niks meer met de dealer te maken en je hoeft niet te lopen klooien. Je betaalt eenmalig aanschafkosten voor de apparatuur en daarnaast betaal je per sessie nadat de dienst geleverd is. Dat gaat helemaal super. GMTO biedt ook cursussen aan. Eén monteur maakt daar gebruik van; de rest volgt cursussen via de Automotive Academy. En dan zijn we ook nog montagepartner voor Brink. Zeker vorig jaar, met de lockdowns, is de populariteit van trekhaken enorm toegenomen. Mensen wilden er toch op uit, met een caravan of met de fiets. Behalve dat we vorig jaar zo’n 120 trekhaken voor Brink hebben gemonteerd, zijn die klanten ook potentiële klanten voor de werkplaats, mensen die je bedrijf hebben gezien en zich afvragen: waarom doe ik mijn auto niet hier in onderhoud?”

Onderdelen

De ‘eigen’ Eurorepar-onderdelen, die geleverd worden via Stellantis&You/Distrigo, noemt Ricardo Bunschoten een van de sterke kanten van Eurorepar Car Service. “Het valt klanten ook op. Een huismerk waar je je eigen naam aan verbindt, wekt vertrouwen. Het is ook goed spul; de motorolie bijvoorbeeld komt van een van de grootste olieproducenten ter wereld. En naast de ‘eigen’ onderdelen levert Stellantis&You/Distrigo ook aftermarketonderdelen in het doosje van de toeleverancier. In totaal komt 30 procent van de onderdelen die ik monteer van Eurorepar. De prijs is goed, de kwaliteit is goed en mocht er wat zijn, dan is garantie nooit een probleem. Daarnaast bestel ik 10 tot 15 procent originele onderdelen bij Stellantis&You/Distrigo. B-to-B-klanten zoals schadeherstelbedrijven vragen daar wel om en particuliere klanten soms ook wel.”

Indien een onderdeel bij Stellantis&You/Distrigo niet voorradig is, wordt uitgeweken naar LKQ Fource. Ricardo Bunschoten: “Het komt voor dat een auto al op de brug staat en er bijvoorbeeld een draagarm vervangen moet worden. Je wil de auto dezelfde dag nog afleveren aan de klant, dus dan nemen we onze toevlucht tot LKQ Fource.”

Met een onderdelendistributeur die meerdere keren per dag kan leveren, is het niet nodig een groot magazijn aan te houden. Toch heeft Ricardo Bunschoten behoorlijk wat onderdelen op voorraad, met name Eurorepar-onderdelen. “Het zijn dingen die ik vaak gebruik, zoals een onderhoudsset voor de Peugeot Partner. Als ik er in één keer tien van bestel, ben ik wat goedkoper uit. Ook van originele onderdelen, zoals oliedoppen, heb ik er hier nog heel wat liggen.”

Het team van Garage Herman Lubbers, met Ricardo Bunschoten tweede van rechts.

Personeel

Met de overname en zijn eigen klanten heeft Garage Herman Lubbers een vol klantenbestand en zit de werkplaats voor de komende anderhalve maand vol. Een monteur erbij zou dus welkom zijn. Ricardo Bunschoten: “Voor sommige klanten is dat wel erg lang wachten, zeker bedrijfswagens kunnen vaak niet zo lang stilstaan. Daar hebben we ook afspraken mee, dat we die altijd zo snel mogelijk helpen. En een lampje vervangen, of een storing uitlezen, kan er natuurlijk altijd tussendoor.”

Garage Herman Lubbers
Opgericht in 1988 is het autobedrijf dat Herman Lubbers aan de Botterstraat in Huizen begon in de loop der jaren uitgegroeid tot een bedrijf met zeven man personeel. In 2011 verhuisde het bedrijf naar de Ambachtstraat 1, waar ruimte was om te investeren in onder andere modernere apparatuur en onderhoud aan bedrijfswagens en campers.
Na ruim dertig jaar nam Ricardo Bunschoten het bedrijf over van Herman Lubbers, maar de naam bleef gehandhaafd. Herman Lubbers overleed in 2020, tevens het jaar waarin Garage Herman Lubbers toetrad tot Eurorepar Car Service, de universele garageformule van Stellantis.

Foto boven: In de werkplaats van Garage Herman Lubbers is elk merk welkom. De hoogte biedt voldoende ruimte voor onderhoud en reparatie van campers en bedrijfswagens.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
24 januari 2025
VASS start samenwerking met Autodistribution Nederland
24 januari 2025
Marktplaats merkt niets van ‘Tesla-schaamte’
24 januari 2025
Stoelendans onder de automerken
23 januari 2025
Nieuwe VW-gate?
23 januari 2025
Jato: BEV ondanks prijsval dubbel zo duur als in China
22 januari 2025
Geen cao-resultaat, vakbonden overwegen acties
Meest bekeken berichten
Recente reacties