Porsche gaat met Mahle en Trumpf zuigers maken met de 3D-printer voor de GT2 RS, het topmodel uit de 991-range. Daarmee worden voor het eerst 3D-onderdelen ingezet voor zwaar belaste aandrijfcomponenten.
Porsche gebruikte de 3D-printtechnologie al voor de constructie van prototypen, de productie van reserveonderdelen voor klassieke sportwagens en bij een aantal andere toepassingen. Met 3D-printen kan het merk zuigers vervaardigen met een structuur die is toegerust op de zwaarste belastingen. 3D-geprinte zuigers wegen tien procent minder dan gesmede exemplaren, bovendien hebben ze een geïntegreerd, gesloten koelkanaal in de zuigerkroon, wat met conventionele methoden niet mogelijk zou zijn geweest. “Met de lichtere zuigers kunnen we het motortoerental verhogen, de temperatuur van de zuigers verlagen en de verbranding optimaliseren”, zegt Frank Ickinger van de pre-developmentafdeling.
Klassiekers
Porsche Classic maakt met behulp van 3D-techniek reserveonderdelen die voorheen niet meer leverbaar waren, uit zowel kunststof, staal en lichtmetaal. Voor zijn klassiekers levert de fabrikant op dit moment ongeveer twintig onderdelen die met de 3D-printer zijn gefabriceerd.