Het is alweer tien jaar geleden dat Leon Bakkers in zee ging met het nog prille CarProf. Binnen de bandbreedte van werkplaatsformules lag zijn focus altijd al op het hogere segment met de full-service formules. “Wat me in CarProf aansprak, is dat het meer brengt dan alleen marketingondersteuning. Terugkijkend durf ik zelfs te zeggen dat we een professioneler bedrijf zijn geworden.”
CarProf Bakkers in Hank telt naast Leon en diens zus Suzanne nog drie monteurs: Daan, Jeffrey en Mirco. Een vierde monteur is welkom maar ook hier lastig te vinden. Tijdens ons bezoek is de werkplaats goed gevuld met een mooie mix, zoals een jonge Jaguar F-Pace, een Tiguan en een Mini. “Met een uurtarief van 75 euro excl. btw. zitten we volgens WESP nauwelijks boven het landelijk gemiddelde”, vertelt Leon die als sinds 2012 vaste gebruiker is van deze analyses en de bijbehorende begeleiding.

Ook na al die tijd blijft de toegevoegde waarde ervan groot: “Het geeft de feiten achter de emotie. Soms denk je dat het een week lekker ging en zeggen de cijfers wat anders, of juist het tegenovergestelde. Dat je onterecht het een moeizame week vond terwijl de resultaten er wel gewoon zijn. Voor ons is nu het speerpunt om zoveel mogelijk van ons potentieel aan uren verkocht te krijgen. We zitten hartstikke vol, daar ligt het niet aan. De uitdaging is om al het werk goed in de boeken en op de factuur te krijgen. Daar kunnen we in groeien.”

Ondersteuning
En het is nodig om alle investeringen te kunnen doen die een modern onafhankelijk bedrijf vraagt. “Het hele team beschikt hier over een persoonlijk ontwikkelplan met allerhande cursussen en trainingen om maar bij te blijven. Via TECH360 hebben we technische ondersteuning, ook op afstand mocht dat nodig zijn. Daar zijn wij mee geholpen. Natuurlijk, zaken zoals WESP had ik al en je kunt afzonderlijke diensten en modules misschien zelf ook op andere manieren regelen, maar het kost je gewoon veel minder tijd wanneer het in een formule verpakt is. En daarbij houd ik de vrijheid van het ondernemen. Het is echt niet zo dat CarProf dicteert wat wij doen. Als we wensen hebben is het contact met het team laagdrempelig en is er snel wat geregeld. Dat vind ik belangrijk. En, natuurlijk, de marketing is ook hier prima voor elkaar. Je wordt goed op de hoogte gehouden van aanstaande campagnes zodat je tijdig aanlevert en je kans niet mist. Met WESP heb je vervolgens direct het succes ervan inzichtelijk.”

In de kopgroep
Leon was niet alleen een vroege deelnemer binnen CarProf maar ook in het elektrische concept NexDrive, een van de andere formules in de waaier van Alliance Automotive Group Benelux. In die volle werkplaats zien we op het moment nog geen stekkerauto. “We krijgen ze wel binnen en de jongens hebben ook de basisopleiding. Ik ben sinds 2012 al bevoegd en heb recent opnieuw training gevolgd, omdat ik wil bijblijven en we zien ze gewoon te weinig. Klanten twijfelen nog, dat merk ik wel aan de vragen. Via het label NexDrive komen er vragen bij ons binnen die we anders niet zouden krijgen. Mensen willen toch onafhankelijke informatie en advies over elektrische auto’s en dan met name over mogelijke veroudering van het accupakket. De onzekerheid die boven de markt hangt in deze verkiezingstijd helpt ook niet.”
Dat Leon gretig is en graag de nieuwe ontwikkelingen bijhoudt, blijkt niet alleen uit de vroege deelname van die genoemde formules, maar ook dat zijn mening gevraagd wordt voor pilots die worden uitgezet. De accutestmethode van Aviloo heeft in het kader van zo’n pilottraject ook in Hank meters gemaakt. “Ik vind het vooral een diagnose-instrument, geen dienst om in te zetten bij het beoordelen van een elektrische occasion voor de inkoop of verkoop. En, zoals gezegd, wij hebben er sowieso ook het werkvolume niet voor.” En als het eenmaal zover is dat het aandeel elektrische auto’s groeit van de huidige vijf procent naar serieuzere marktaandelen dan vreest Leon die toekomst zeker niet. “Ja, het werk verandert. We zullen er alles aan doen om bij te blijven en weten ons daarin gesteund door sterke partners zoals CarProf en NexDrive.”