Een kleine vijf jaar geleden werd de formule Moobi door LKQ Fource in ons land geïntroduceerd. Moobi van oorsprong opgezet als zijnde een concept dat de autobedrijven faciliteert in de verkoop van laadpalen en van kilowatturen. Tijden veranderen, de vraag naar een workshop solution ter ondersteuning van de werkplaatstransitie van fossiele brandstof naar elektrificatie wordt steeds groter. De vraag is niet of maar wanneer de huidige universele werkplaatsen deze transitie gaan omarmen. Tijd voor een update, New Moobi.

Inmiddels zijn er bijna 200 Moobi-deelnemers en dat is een mooi begin, opent concept manager Dennis van Eijkelenborg van LKQ Fource ons gesprek en vervolgt hij: “We hebben de afgelopen vijf jaar veel geleerd, zowel wat betreft de techniek als de positionering van de autobedrijven. Elektrische mobiliteit komt uit de kinderschoenen. We moeten ons daarom breed op die elektrische mobiliteit richten, niet alleen op de batterij-elektrische auto, maar juist ook op hybrides. De bij Moobi aangesloten autobedrijven moeten voor een succesvolle aftersalestoekomst op meerdere fronten relevant zijn voor hun klanten.”

Aftersales

In de afgelopen vijf jaar is de markt aan het veranderen en verloopt de elektrificatie door politieke en economische onzekerheden ogenschijnlijk minder voortvarend dan voorspeld was. Inmiddels rijden er toch bijna 400.000 batterij-elektrische auto’s en 600.000 hybrides, waarvan er ruim 220.000 plug-in hybrides zijn. Bij elkaar kun je stellen dat 10-11 procent van het aantal personenauto’s in ons land onder de noemer elektrische mobiliteit mag worden geschaard. De elektrificatie van het wagenpark zie je ook in het apk-aanbod in de werkplaats terug. Elektromotoren, het elektrische netwerk en de batterijsystemen zijn wellicht nog geen dagelijkse kost, maar dat wordt het wel. Van Eijkelenborg: “De EV-transitie wordt onderdeel van een totaal mobiliteitsplaatje en de consument – zakelijk, maar ook privé – kiest vaker voor een elektrische oplossing. We hebben de afgelopen jaren veel geleerd en gezien dat elektrische mobiliteit een vaste waarde zal blijven. De EV-transitie leidt tot een structurele verandering van het wagenpark. Waarbij ik nog eens benadruk dat we als Moobi breed naar die transitie kijken. Dus batterij-elektrische en hybride auto’s. Dit betekent dat deze auto’s onderdeel worden van het werkaanbod in de werkplaats en dus van invloed zijn op de totale aftersales.”

Netwerk

Het is duidelijk dat de EV-transitie onderweg is maar de verbrandingsmotor blijft nog lang het werkaanbod kleuren. “Dat is zeker waar, maar als ruim 10 procent van je potentiële werkplaatsklanten al in een EV of hybride rijden, dan moet je die vandaag al kunnen helpen. Vergeet daarbij de zakelijke markt niet. Het groeiende zakelijke wagenpark, waaronder wij ook privé lease scharen, is aan het elektrificeren. Bovendien bepaalt niet de berijder, maar een fleetowner de keuze voor het aftersales-adres.


‘Binnen LKQ Europe worden onze ervaringen momenteel getoetst en zal Moobi de komende 1-2 jaar ook in andere landen geïntroduceerd gaan worden’


Nu we zien dat de zakelijke rijder vaker kiest voor een elektrische oplossing voor zijn of haar leaseauto – hybride dan wel een EV – en leasemaatschappijen ook in dit segment vaker sturen op het onafhankelijke autobedrijf, zul je hier relevant voor die partijen moeten zijn. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de aanstormende Chinese EV-merken. Voor hun aftersales willen zij niet altijd steunen op een ‘eigen’ netwerk, zij zullen voor de benodigde werkplaatsactiviteiten partnernetwerken in het universele kanaal zoeken.”

Geheimen

Bij een voor vele consumenten nieuwe technologie als de elektrische auto, is het belangrijk dat je als autobedrijf je expertise weet over te brengen. Dat je een eventuele reparatie of onderhoudsklus succesvol kan afronden. “Dat de nieuwe technologie geen geheimen voor je heeft. Dat is de positionering die we met Moobi willen bewerkstelligen. Daarbij hoort ook het informeren van de klant over het diverse aanbod. Er zijn best veel vragen en klanten helpen om hier de juiste keuzes te maken is een belangrijke taak van een Moobi-vestiging. Niet alleen wat betreft de aanschaf van een auto, maar ook de aftersales en bijvoorbeeld een laadoplossing. De zakelijke en particuliere EV-klant moet zich bij ons op zijn plek voelen. Klanten moeten van onze expertise overtuigd zijn.”

Conceptennetwerken
Moobi kent zowel Moobi Centers als Moobi Partners. De eerste zijn autobedrijven die zich voor de volle 100 procent van hun uitstraling als Moobi Center aan het publiek presenteren. Moobi Partners zijn autobedrijven die al een werkplaatsconcept hebben en daar het Moobi partnership aan toevoegen. Denk aan Vakgarage, AutoFirst en CarTeam. Onze groei zal de komende 1-2 jaar nadrukkelijk uit deze conceptennetwerken komen. Daarnaast zullen volgend jaar ook de inmiddels bijna 90 Lease Service Partners (LSP) zich bij Moobi aansluiten. Hiermee realiseren we in 2024-2025 met name voor de zakelijke klanten de altijd belangrijke landelijke dekking.

Positionering

“Dat we breed naar de EV-transitie kijken, en de aangesloten ondernemers maximaal willen ondersteunen bij hun positionering, doe we onder andere door iedere Moobi-vestiging eveneens neer te zetten als een GRIP Expert. Dit concept introduceerden we ruim een maand geleden, waarbij ondernemers zich kunnen positioneren als een onderstelspecialist. Waar naast kennis omtrent banden en het onderstel, de steeds complexere ADAS-functionaliteiten eveneens toe behoren. Omdat het fenomeen grip voor de rijveiligheid belangrijk is, én door de verhoogde tractie bij EV’s en hybrides extra aandacht vergt, is iedere Moobi-vestiging automatisch aangesloten bij het GRIP Expert netwerk.” LKQ gaf recentelijk aan dat er een ambitie is om Moobi, dat zijn oorsprong overigens had in België, een internationale dimensie te geven. “Binnen LKQ Europe worden onze ervaringen momenteel getoetst en zal Moobi de komende 1-2 jaar ook in andere landen geïntroduceerd gaan worden. De juiste marketingactiviteiten om de positionering te ondersteunen, het verzorgen van opleidingen en certificeringen, helpen bij de eventueel benodigde investeringen in de werkplaats, maar ook de bijbehorende commerciële vaardigheden om samen met een aantal strategische partners de klant te adviseren rond de aanschaf van een laadpaal en andere laadoplossingen. Wij maken min of meer de blauwdruk voor Europa.”

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35