De kosten voor het repareren onder garantie bedroegen in 2023 gemiddeld 657 euro , een forse stijging ten opzichte van de 618 euro in 2022.
Dat blijkt uit de jaarlijkse claimanalyse van garantieverzekeraar CarGarantie, gebaseerd op een miljoen garantieovereenkomsten die CarGarantie heeft voor nieuwe en tweedehands auto’s.
Motor
Net als de voorbije jaren blijft de motor van zowel tweedehands als nieuwe auto’s het duurste onderdeel. Bij tweedehands auto’s steeg het aandeel van de motor in de uitgekeerde claimvergoeding ten opzichte van het jaar ervoor met 2 procentpunten tot 25,9 procent. Ook bij nieuwe auto’s is de motor met 20,4 procent koploper (2022: 19,8 procent).
Op plaats twee en drie staan in 2023 het brandstofsysteem, inclusief turbocompressor met 17,6 procent (tweedehands auto’s in 2022: 18,0 procent) en 17,1 procent (nieuwe auto’s in 2022: 18,9 procent), en het elektrisch systeem met 13,4 procent (tweedehands auto’s in 2022: identiek) en 14,7 procent (nieuwe auto’s in 2022: 13,2 procent).
Elektrisch systeem
Het elektrisch systeem is door de toenemende complexiteit van elektriciteit en elektronica in voertuigen ook in 2023 de component die het vaakst kapot gaat, met een aandeel van 22,1 procent (2022: 21,3 procent) voor de tweedehands auto’s en 22,2 procent (een jaar eerder: 20,2 procent) voor de nieuwe auto’s.
Bij beide types voertuigen bekleedt de brandstofinstallatie ook dit jaar de tweede plaats. Bij tweedehands auto’s is dit systeem verantwoordelijk voor 17,7 procent van alle defecten (2022: 18,2 procent), bij nieuwe auto’s is dat 15,1 procent (2022: 17,1 procent). Op de derde plaats bij de tweedehands auto’s staat de motor met 14,0 procent (2022: 12,6 procent), voor de nieuwe auto’s is dat de comfortelektronica met 14,2 procent (2022: 13,0 procent).
Later
Vergeleken bij een jaar eerder deden defecten zich in 2023 gemiddeld iets later voor. Bij de tweedehands auto’s dook 27,6 procent van de defecten binnen de eerste 5000 kilometer op. Een jaar eerder was dit nog 29,2 procent.
21,2 procent van de claims kwamen pas na meer dan 25.000 kilometer tot stand (2022: 18,5 procent). De opdeling van het defect naar aantal dagen toont een vergelijkbaar beeld: 25,8 procent van de claims deed zich pas na meer dan 360 dagen voor. In 2022 was dat slechts 24,0 procent.