Onlangs was ik met de hele familie een paar dagen naar Centerparcs, een formule die al jaren bestaat en bij de consument een grote naamsbekendheid heeft. Het was er, voor wie zijn meetlat niet te hoog legt en zijn verwachtingen realistisch houdt, prima toeven. Natuurlijk is het aanbod in de winkels te duur en hoef je op haut cuisine niet te rekenen, maar dat weet je van tevoren. En het zwembad maakt alles goed, want de (klein)kinderen hebben zorgeloos plezier.

Toch viel mij op – met 35 jaar bezoekerservaring – dat de formule Centerparcs sleets begint te raken. Er is te weinig vernieuwing. De huisjes en de omgeving schreeuwen om een make-over. Ik merkte dat ook de inmiddels in vakanties en weekendjes weg ervaren dochters en hun aanhang wat meer verwachtten, al was het maar een grotere televisie voor de kinderen, om hun games op te spelen. Natuurlijk is dat maar klein leed, maar als je in drie dagen ruim 1500 euro aan accommodatie en eten uitgeeft, dan is dat zeker iets wat op het wensenlijstje staat, en nog wel wat meer ook, want realiseer je dat de klant van nu een heel andere is dan die van tien jaar geleden.

Toen ik een ochtend iedereen naar het zwemparadijs had laten gaan en mij met een krant installeerde bij een koffiecorner – met uitstekende koffie en appeltaart, het moet gezegd – raakte ik in gesprek met een andere ervaren opa die met kunstknie en kunstheup door zijn kinderen in de koffiecorner was ‘geparkeerd’. Hij merkte op dat in de basis goede formules zoals Centerparcs soms te lang hechten aan verouderde waarden, achterstallig onderhoud oplopen. Kijk naar Blokker, dat met een enorme naamsbekendheid te lang op oude pijlers heeft gerust. Toen die eenmaal wegvielen, bleef er niets over. Of neem de overlevingsstrijd van de Duitse auto-industrie.

Werkplaatsconcepten zijn in ons land onder universele autobedrijven – inclusief ex-dealers – populair. Die conclusie trek ik, omdat van de ruim 3500 bij BOVAG aangesloten universele autobedrijven er ongeveer 2500 een min of meer full service concept omarmen, los van aanvullende formules. Ik zie dat sommige concepten eveneens aan vernieuwing toe zijn om zich weer te kunnen onderscheiden van andere. Een nadeel van achterstallig onderhoud is namelijk dat al die ondernemingen op elkaar gaan lijken. Steek er morgen dus weer met kop en schouders bovenuit.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
5 mei 2025
Universeel wint vertrouwen de EV-bezitter
2 mei 2025
Agenda IBIS Global Summit 2025 Istanbul bekend
2 mei 2025
NRF neemt turbomerk Alanko over
2 mei 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 4 procent in april
2 mei 2025
Sleets
2 mei 2025
Dorpsgarage met dealeruitstraling
Meest bekeken berichten
Recente reacties