Steeds meer autobedrijven profileren zich ook als bandenspecialist. Premio Peter de Groot in Oud-Beijerland heeft al in 2014 de omgekeerde weg bewandeld, van bandenspecialist naar onderhoudsbedrijf, daarbij optimaal gebruikmakend van de voordelen die de franchiseformule biedt.

Met de komst van bandenformules als Autobandenpartner en Tyres-On maken de grote onderdelendistributeurs het autobedrijven mogelijk zich ook als bandenspecialist te profileren. Toch is er nog wel een verschil tussen een autobedrijf dat ook banden doet en een bandenspecialist die ook auto-onderhoud aanbiedt. Michael de Groot, zoon van Peter de Groot en beoogd opvolger van vader: “Wij zijn ook echt ingesteld op bandenwisselperiodes. We hebben een ruime opslag voor banden van klanten, een montagestraat om banden te wisselen. Uiteraard hebben we een complete uitlijnstraat, al zie je die ook in steeds meer autobedrijven verschijnen. Vroeger deden we dat werk veel voor autobedrijven in de buurt, maar dat zie ik wel minder worden, al blijven wij daar natuurlijk wel in gespecialiseerd.”

Premio Peter de Groot
In 2001 nam Peter de Groot in Oud-Beijerland een klein bedrijfje over, gespecialiseerd in banden, uitlijnen en uitlaten, dat tevens fungeerde als groothandel voor autobedrijven in de omgeving. In januari 2008 werd het huidige pand aan de Donkervoortlaan betrokken. In 2014 gooide Peter de Groot het roer om en sloot het bedrijf zich aan bij de formule Premio van Goodyear Retail Services, om ook auto-onderhoud aan te kunnen bieden. Hiervoor werden tevens enkele automonteurs in dienst genomen.
Met zoon Michael de Groot staat de volgende generatie al klaar om het van vader over te nemen. Peter de Groot is nog altijd actief in het bedrijf, in de werkplaats zelfs. “Gelukkig wel”, zegt Michael de Groot, “want het is hartstikke druk. De werkplaats zit voor de komende vier weken vol.”
Met acht man personeel is Premio Peter de Groot een overzichtelijk bedrijf. Michael de Groot: “We zijn een hecht team, met weinig verloop. Degene die hier het kortst is, is er al zes jaar. Veel relatief jonge mensen ook. Er is genoeg werk om groter te kunnen gaan bouwen en drie man extra in dienst te kunnen nemen, maar het is niet gegarandeerd dat dat een succes wordt.”

Een bandenprofielscanner heeft Premio Peter de Groot dan weer niet, bewust niet. “We zijn daar wel mee bezig geweest, maar daar zitten wel wat haken en ogen aan. Het is ten eerste een behoorlijke investering. Daarnaast geloven wij meer in een visuele controle en met de hand meten, dan wanneer we uit zouden gaan van een automatisch gegenereerd rapport. Er doen zich altijd wel bijzondere gevallen van slijtage voor en die moet je goed kunnen verklaren als je de klant erop aan wil spreken. Die ziet het misschien ook wel als een verkooptool om meer uitlijningen en banden te kunnen verkopen.”

De werkplaats voor onderhoud is apart van de bandenwerkplaats. Michael de Groot: “Niet dat de monteurs elkaar niet mogen, maar het is gewoon heel ander werk, waar je ook andere gereedschappen voor nodig hebt.”
In de opslag liggen zo’n tweeduizend bandensets.

Premio

De uren die geschreven worden in de werkplaats zijn in elk autobedrijf belangrijker dan de marges op de onderdelen of banden, dat is voor een Premio-vestiging niet anders. Toch ziet Michael de Groot wel duidelijk de voordelen van de aansluiting bij een franchiseformule als Premio. “Premio biedt een inkoopportaal, waar heel veel leveranciers aan gekoppeld zijn. Premio is een formule van Goodyear Retail Services, maar ik kan via dat portaal net zo makkelijk elk ander bandenmerk bestellen. Het systeem genereert ook automatisch een inkooporder, dus dat scheelt ons ook heel veel werk en het is een sluitend systeem. We gaan niet zeven kanalen af om te kijken waar een band het goedkoopste is. We houden de prijzen wel scherp in de gaten, maar niet continu. Dat inkoopportaal is zo gemaakt dat je direct kunt zien wie van de aangesloten leveranciers een bepaalde band heeft liggen én wie het goedkoopste is. Loyaal zijn aan je leveranciers vind ik ook belangrijk. Zo kopen we ook veel onderdelen bij Wiveco, die hier een paar straten verderop zit. Soms ben je een paar euro duurder uit, een andere keer een paar euro goedkoper. Zo staan wij daar wel in.”

Onmisbaar voor een bandenspecialist: de uitlijnstraat.

EV

Met de komst van elektrische voertuigen is ook de bandenmarkt ingrijpend veranderd. Michael de Groot denkt dat dat een ontwikkeling is die zal doorzetten. “Ik denk dat de bandenmarkt steeds specialistischer zal worden. Wij zijn ook niet meer de bandenzaak van vijftien jaar geleden. Er zijn zoveel maten en combinaties, met voor smallere banden dan achter, wat vroeger ook nooit gebeurde.


‘De zomerbandenwissel komt laat op gang dit jaar. Ineens komen ze allemaal tegelijk, waardoor we tot eind juni volgepland zitten.’


Monteurs bij ons zijn ook de NEN 9140-certificering gaan halen, omdat je toch enige kennis van een EV moet hebben, ook als je alleen banden gaat doen. Je moet letten op de codering: heeft de te monteren band voldoende draagkracht voor het gewicht? Je moet kennis hebben van welk merk bij zo’n auto past. En als er een EV met een deuk in de bodemplaat binnenkomt, moet er wel iemand zijn die kan beoordelen of het veilig is om zo’n auto binnen te zetten en op te krikken.”

Toekomst

Wat de toekomst in de ontwikkeling van banden betreft verwacht Michael de Groot dat met name de communicerende band nog belangrijke stappen gaat maken. “Wat ik heel raar vind is dat er geen waarschuwing is voor banden waar iets mee is. Als er iets met de motor is, gaat hij in de noodloop, ook om de motor te beschermen. Als je remmen versleten zijn, gaat er een lampje branden op het dashboard. Maar als de staaldraad door de band naar buiten komt, heeft de auto nog steeds zijn volledige vermogen en krijg je geen waarschuwing. Dat is heel onveilig. Er zijn al chips en sensoren in de band. Good-year is daar ook al heel ver mee en ik verwacht dat steeds meer auto’s gaan communiceren met de band en dat dat op een gegeven moment ook verplicht wordt gesteld. Regent het en is het profiel van de band bijna op, dan kun je nog maar op 50 procent van je vermogen rijden, zoiets. Ik zie dat op korte termijn echt gebeuren.”

Uiteraard betekent dat ook een verandering voor de bandenmonteurs. “Die hebben nu al te maken met bandenspanningssensoren die ingelezen en gereset moeten worden. We maken auto’s wel steeds veiliger, met airbags en kreukelzones, maar welke band er onder een auto zit? Leeftijd, loadindex, snelheidscodering? Wordt allemaal niet naar gekeken. Daar gaat binnenkort echt wel wat in veranderen.”

Foto boven: De bandenwerkplaats van Premio Peter de Groot in Oud-Beijerland.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35