Focwa, RAI CarrosserieNL, Vaco en OOC zijn een campagne gestart om het imago van werken in de voertuigtechniek te verbeteren en jongeren en hun ouders – maar ook zij-instromers – voor het vak te interesseren.
Volgens de brancheortganisaties is werken in de voertuigtechniek vernieuwend en uitdagend en vraagt het veel technische vaardigheden. Dat is echter niet het beeld dat bij het grote publiek leeft. Dit heeft effect op de bereidheid van jongeren en zij-instromers om te kiezen voor een baan in de voertuigtechniek. Met een gezamenlijke imagocampagne richten Focwa, RAI CarrosserieNL, Vaco en OOC zich specifiek op zowel nieuwe als bestaande medewerkers binnen de branche. De organisaties trekken gezamenlijk op om alle aspecten van werken in de voertuigtechniek zo goed mogelijk voor het voetlicht te brengen.
Interessetest
Centraal in de imagocampagne staat een zogenaamde interessetest. Deze test kan worden ingevuld op de campagnewebsite datiseengave.nl. Jongeren, samen met hun ouders, maar ook bestaande medewerkers kunnen zo kijken of hun interesses aansluiten op de ontwikkelingen in de voertuigtechniek. De campagne wordt op sociale media verder onder de aandacht gebracht.