De Duitse equipmentfabrikant Beissbarth heeft met de nieuwe Q.Lign uitlijnmachine laten zien veel aandacht te hebben voor de totale efficiency van de werkplaats. Jack Keizer (NBT) demonstreert de bijzonderheden van dit nieuwe topmodel.

Voor de demonstratie staat een OMCN uitlijnbrug klaar die ook in gebruik is om de andere uitlijnmachines in het programma van Beissbarth in actie te kunnen zien. Zo wijkt de constructie waarmee de meetkoppen aan de brug hangen net iets af. Voor deze demo is een onderling vergelijk daardoor echter goed mogelijk. Tot de komst van deze nieuwe Q.Lign was de Easy 3D met diens acht camera’s nog de vaandeldrager. Beide systemen hebben de meetkoppen centraal tussen de voor- en achteras gepositioneerd: een compleet andere methode dan de bekende varianten met een totem voor de auto. Op de plaats van die totem staat tegenwoordig immers vaak een ADAS-kalibratiebord. Het controleren van de uitlijning is weer het startpunt van een goede ADAS-kalibratie. De Q.Lign past naadloos in zo’n setup: twee targets op de beide wielen van de achteras, de meetkoppen halverwege de wielbasis aan de rijbanen van de uitlijnbrug en twee targets op de horizontale balk onder het ADAS-bord voor de auto.

Hoewel de Easy 3D zeker nog niet verouderd is (en ook nog gewoon leverbaar), zijn ze bij Beissbarth niet op de lauweren blijven rusten. Het eerste dat opvalt, als beide units naast elkaar staan, is de compactheid van de nieuweling. De meetkoppen van de Q.Lign kunnen toe met vier camera’s in plaats van acht en zijn in omvang minimaal de helft kleiner geworden. De komst van vier OLED-schermen geeft de autotechnicus direct van onder de auto zicht op de effecten van zijn handelen. In real-time welteverstaan want van enige merkbare vertraging in de communicatie is geen sprake. Die afleesschermen in de meetkoppen zijn overigens volgens de fabrikant een gepatenteerde uitvinding.

Eigen netwerk

De Q.Lign is volgens de fabrikant ‘’s werelds eerste web gebaseerde wieluitlijner’ en dat vereiste niet alleen compleet nieuwe hardware maar ook nieuwe software. Kende uitlijnsystemen vroeger forse pc-kasten voor de programmatuur, de Q.Lign draait op een kleine Raspberry Pi met eigen besturingssysteem. En met klein bedoelen we dan het spreekwoordelijke pakje sigaretten… 

Die unit en de twee meetkoppen vormen een eigen netwerk. Dat maakt het mogelijk de bediening te laten verlopen via elk toestel waarop een webbrowser draait. Dat kan dus een pc of tablet zijn maar ook een telefoon. De gebruiker hoeft daardoor niet in te zitten over Windows-updates of licentiekosten. “Bovendien kan het scherm zo eenvoudig gedeeld worden met de receptiebalie of de wachtruimte”, vertelt Jack Keizer. Ook koppelingen met garagemanagementsystemen zijn mogelijk dankzij gestandaardiseerde export van de data. “Met Easytred doen we dat al. Eerste testen met Car-Sys zijn voorbeeldig verlopen en ook met verschillende dealermanagementsystemen zijn goede ervaringen.”

Het merkgebonden kanaal is naast het onafhankelijke kanaal belangrijk voor Beiss-barth dat verschillende homologaties van autofabrikanten op de producten heeft. Voor de nieuweling is dat nog in de afrondende fase weet Keizer, die vooruitlopend daarop de Q.Lign al bij verschillende dealers en merk-erkende schadeherstellers demonstreerde. Voor die laatste doelgroep is uitlijning interessant, maar minstens zo interessant is de snelle inspectie of de auto nog wel vierkant is.

Voor de wieltargets zijn er twee mogelijkheden. De standaard versie kent een bevestiging middels magneten op de wielmoeren. Het alternatief is de nieuwe Q.Grip. De drie armen waarmee de klem de band vastpakt worden centraal bediend via één handgreep. Het wisselen tussen wielen in verschillende maten kan zo snel gebeuren. Bovendien vermijdt deze oplossing contact met de velg… en daarmee kans op kleine velgschades. Het plaatsen van de target verloopt volgens Beissbarth wel vijf keer sneller dan via conventionele methoden. Het zogenoemde uitslingeren waarbij de auto even naar voren en naar achter wordt gerold blijft gewenst zegt Keizer: “Je wilt immers dat de resultaten van een test reproduceerbaar zijn met een zo klein mogelijke foutmarge. Uitslingeren vergroot de accuratesse.” 

De Q.Lign meetkop heeft volgens de fabrikant een interne accu die het mogelijk maakt 19u in bedrijf te zijn zonder te hoeven laden. De hefhoogte van de brug heeft geen invloed op het meetresultaat.
De meetkoppen van de bekende Easy 3D zijn met de vier camera’s beduidend groter dan de meetkoppen van de nieuwe Q.Lign.
De drie armen van de Q.Grip worden gelijktijdig en snel bediend via de handgreep bovenaan. Omdat dit wiel een kleine 14 inch betreft zijn de armen nauwelijks uitgeschoven. In meest uitgeschoven stand kunnen de klemmen een wieldiameter (buitenmaat band) van 33 inch aan.
Camber (wielvlucht), spoor en rijhoek duidelijk en real-time in beeld.
De autotechnicus heeft van onder de auto zicht op de OLED-venster die eventuele afwijking in real-time aangeven. Ook tijdens het bijstellen.
Uitslingeren is nodig omwille van accuratesse (en reproduceerbaarheid) van het meetresultaat.
De gele montagepunten op deze OMCN X Line demobrug dienen zowel voor de Easy 3D meetkoppen (voorste, met de bedrading) als voor die van de hier getoonde nieuwe Q.Lign.
Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 juni 2024
13 juni 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Theo Martens on Importheffingen dreigen voor Chinese BEV’s: “Waar blijven die gelden van de importheffing, EU ?jun 13, 13:41
  • Ton en Els van den Bosch on Dennis Brünings overleden: “Beste Marcel, Tot onze ontzetting hebben wij het overlijden vernomen van je broer en medevennoot. Zo jong en zoals wij…mei 31, 17:21
  • J. Betlem on David Milan directeur Nissan Nederland: “Heb sinds anderhalve maand een nieuwe qashqai en sindsdien alleen maar problemen met de climate control die spontaan telkens naar…mei 23, 19:10
  • R theunissen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Het is niet te geloven,de normale man moet weer opdraaien voor de elite,mensen lekker maken mbt zonnepanelen,electr wagens etc en…mei 20, 13:16
  • Garage Vercammen on Opnieuw prijsdaling occasions: “Probleem is ook dat in de Afrikaanse landen en omstreken bijna geen auto’s meer aangekocht worden ! Overaanbod en te…mei 5, 20:17