Auto Spijker in Loenen aan de Vecht is nog zo’n echt, onafhankelijk, universeel autobedrijf. Dat is ook meteen de grootste uitdaging voor bedrijfsleider Rico Eerenstein: om zonder garageformule of merkondersteuning alle binnenkomende auto’s te kunnen onderhouden en repareren.

Gelukkig beschikt Auto Spijker over een jong, leergierig team monteurs. “Vorige week nog hadden we een Audi RS6 met olielekkage en een kapotte automaatbak. Dat was een moeilijke klus, maar die auto is toch weer volledig hersteld. Ook op diagnosegebied kunnen ze zelfstandig uit de voeten. We hebben apparatuur van Snap-On en Bosch. Daar komen we een heel eind mee. En als we er echt niet uit komen, hebben we verschillende oudere vrijwilligers in dienst, die de auto naar een dealer kunnen brengen.” “Onze monteurs gaan wel op cursus, maar meestal krijg je toch een probleem binnen dat je nog niet eerder gezien hebt. En dan is het toch een kwestie van learning by doing. Ik heb bijvoorbeeld een Duitser in dienst, die voor de liefde naar Nederland is gekomen. In Duitsland heeft hij bij Volkswagen gewerkt. Daar worden monteurs toch heel anders opgeleid dan bij ons. Hij werkt nu een jaar of vijftien bij ons. Die pakt echt alles aan. Het is een jong, leergierig team. Als er een eens ergens niet uitkomt, staan ze er met zijn drieën direct omheen te kwispelen om het probleem op te kunnen lossen.”

Zelf doen

Teneinde aan de benodigde technische informatie te kunnen komen, kiezen steeds meer autobedrijven voor de ondersteuning van een garageformule. Ook Auto Spijker is enige tijd op zoek geweest naar een garageformule, maar heeft daar uiteindelijk toch niet voor gekozen. Rico Eerenstein: “Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Wat garageformules aan extra diensten te bieden hebben, kun je ook vaak bij andere partijen krijgen. Bovendien ben je zonder garageformule vrij in je keuze voor een leverancier. Marketing bijvoorbeeld wil ik wel deels gaan uitbesteden. Twee jaar geleden zijn we overgestapt op Carsys, volgens mij wel een van de betere aanbieders van garagesoftware. Daar zit zoveel in dat programma.” “En verder organiseren we vooral onze eigen dingen. We doen het daardoor anders dan anderen, dat valt ook op. In november vorig jaar bijvoorbeeld hebben we zelf een Cars & Lifestyle Event georganiseerd met allerlei lokale ondernemers: een juwelier, een wijn- en een bierproeverij. Harm Jan de BBQ Man, bekend van RTL, was er ook, en we hadden een oester- en gin-tonic bar. Daar hebben we zelf een krantje voor laten drukken. Kostte een hoop tijd, maar je hebt wel iets eigens.”

Toolbox-meeting

Eigenlijk het enige wat verbetering behoeft, is de bezettingsgraad. “Ik zou er wel een mannetje bij kunnen gebruiken, ja. De werkplaatsplanning zit meestal wel een week of anderhalf vooruit vol. Ik ben niet actief aan het werven, maar een jaar geleden kwam hier iemand binnen die op zoek was naar een andere baan, fulltime. Met een fulltimer bouw je toch wat op; een zzp’er kan morgen vertrokken zijn.”

“Het is ons doel om een auto dezelfde dag weer de deur uit te hebben.”

  “Om het teamgevoel te stimuleren hebben we ook één keer per maand wat ik noem, een toolbox-meeting. Dan staan we met zijn allen bij een gereedschapskar een biertje te doen en dan vraag ik de jongens wat ze tekortkomen en of er problemen zijn. Daar wordt een verslagje van gemaakt, we bespreken de notulen van de vorige meeting. Zo hebben we bijvoorbeeld besloten om een rookmachine aan te schaffen die een van de jongens gezien had, een mooi compact apparaat. Eerst moesten we een rookmachine huren bij de grossier, een groot apparaat dat ook nog eens eerst een halfuur moest opwarmen. Dit ding vertelt je binnen een paar minuten waar de lekkage zit. Daarnaast organiseren we geregeld een dagje uit met zijn allen, of een barbecue als het mooi weer is. Dat houdt de sfeer erin.”

Transparant

Huisleverancier voor onderdelen is Fource-grossier Rijsbergen. Sinds kort doet Auto Spijker echter ook zaken met WM, dat recentelijk een groot magazijn heeft geopend in Utrecht. “We hebben een goede band met Rijsbergen, maar soms kunnen zij een onderdeel niet binnen een uur leveren en heeft WM het wel op voorraad. Dan bestellen we het daar. Uiteindelijk is het ons doel om een auto dezelfde dag weer de deur uit te hebben. Ik ben daar tegenover Rijsbergen ook heel open over. En prijs is ook nog wel eens een dingetje. Prijzen zijn tegenwoordig ook zo transparant. Als een zelfde onderdeel ergens anders twintig of dertig euro goedkoper is, krijgen de monteurs toch de opdracht de goedkoopste te kiezen, met behoud van kwaliteit natuurlijk. We willen de klant ook niet onnodig op kosten jagen.”

Eigen import

Occasionverkoop is een belangrijke activiteit van Auto Spijker. Rico Eerenstein schat dat er jaarlijks zo’n vierhonderd verkocht worden. “De meeste zitten tussen de vijf- en vijfentwintigduizend euro. We hebben daarnaast een aantal exclusieve auto’s, zoals een Tesla Model S van zeventigduizend en een Maybach S600 van honderdduizend euro.” “Daarnaast heb ik Auto Import Nederland opgericht, een website voor Duits en Belgisch dealeraanbod, zonder schadeverleden en met gecontroleerde kilometerstand. Het zijn gegevens die ook op Autoscout staan, maar op onze site zijn de prijzen inclusief transport en rijklaar maken. Wekelijks halen we daarvoor auto’s naar Nederland. Het occasionaanbod in Nederland schiet gewoon tekort om aan de vraag te kunnen voldoen, met name benzineauto’s. Het zijn auto’s vanaf vijftien-a twintigduizend euro. Je kunt zoeken op het aanbod, maar klanten kunnen ook een zoekopdracht bij ons neerleggen, dan zoek ik voor hen de auto. Kost een hoop tijd, maar dat doen we wel steeds beter. Daarnaast doen we nog wat verhuur, echt een allround garagebedrijf.”

AUTO SPIJKER Het huidige autobedrijf is ontstaan uit de hoefsmederij die Marinus Spijker in 1928 oprichtte aan de Mijndensedijk in Nieuwersluis. Marinus Spijker breidde zijn werkzaamheden gaandeweg uit met bergingswerkzaamheden en auto-onderhoud. Met zoon Piet in de zaak werd het Simcadealerschap erbij genomen. Later trad ook dochter Bep in de zaak. De familie Spijker had geen opvolging en anno 2019 is het bedrijf in handen van één aandeelhouder, die het bedrijf aanvankelijk kocht vanwege de grond aan de Vecht. In 2012 verhuisde het bedrijf naar het huidige pand aan de Slootdijk in Loenen aan de Vecht, waar voorheen Subaru-dealer Kroon gevestigd was. Het pand werd verbouwd en gemoderniseerd. De werkplaats werd verplaatst naar een deel van de showroom en de equipment vernieuwd. De ruimte van de oude werkplaats wordt tegenwoordig verhuurd aan een caravan- en camperbedrijf. Met een oppervlakte van zo’n 800 vierkante meter is de showroom voor een dorpsgarage nog altijd van riante afmetingen.

Dit artikel is ook te lezen in nummer 5 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 17 mei is verschenen.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties