Onder de noemer ‘Duurzaam gebruikt’ start brancheorganisatie voor demontagebedrijven Stiba een campagne die het monteren van gebruikte, originele onderdelen door het autobedrijf moet bevorderen. Stiba doet met de campagne met name een beroep op het duurzame aspect van dit hergebruik.

De start van de campagne valt samen met de dag waarop hergebruik centraal staat van de Week van het Afval van Milieu Centraal. “Het komt nog te weinig voor dat mensen om gebruikte onderdelen vragen als ze hun auto voor reparatie bij de garage brengen”, stelt Ruud Spuijbroek, voorzitter van Stiba. “Een gemiste kans, want originele, gebruikte onderdelen zijn een voordelig en bovendien duurzaam alternatief waarop je in de meeste gevallen gewoon garantie krijgt.”

Naar Frans voorbeeld

Stiba kijkt voor de campagne met een schuin oog naar Frankrijk, waar bij wet is geregeld dat garagehouders bij reparaties voor auto’s van twee jaar en ouder ook een offerte voor hergebruik van originele onderdelen maken. Naast garagebedrijven stimuleren ook verzekeringsmaatschappijen in Frankrijk hergebruik van onderdelen. Hierdoor is het gebruik van originele, gebruikte onderdelen in enkele jaren met 150 procent gestegen. “Als er geen nieuwe onderdelen hoeven te worden geproduceerd, scheelt dit schaarse grondstoffen. Hergebruik past naadloos in de opdracht aan alle lidstaten van de Europese Unie om tenminste 95 procent van het gewicht van afgedankte auto’s nuttig te hergebruiken.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
18 november 2025
Fusie AkzoNobel en Axalta in de maak
18 november 2025
‘Desinformatie schaadt vertrouwen in EV’
18 november 2025
‘De Buggy verveelt nooit’
17 november 2025
Europeanen sparen korter voor tweedehands VW Golf
17 november 2025
Enexis ‘knijpt’ laadvermogen tijdens pieken
17 november 2025
InterClassics Brussels noteert nieuw bezoekersrecord
Meest bekeken berichten
Recente reacties