Er lijkt voorlopig geen einde te komen aan de opmars van de vierseizoenenband in Nederland. Uit de jongste Bandenmonitormetingen in opdracht van KwikFit blijkt dat all season opnieuw een sprong voorwaarts heeft gemaakt. Met dank aan de bijna sneeuwvrije Hollandse winter.

Het is een successtory, de vierseizoenenband in de Lage Landen. Van een marktaandeel van 3,3% in 2013, via 3,9% in 2014 en 4,4% in 2015 naar 4,7% in 2016. En dan nu uitkomen op 7,2% in de nieuwste KwikFit Bandenmonitor. Het zijn groeicijfers die in menige directiekamer juichend begroet zouden worden. Het ruime all season-aanbod op de Nederlandse markt (circa veertig opties, zie overzicht op pagina 34) en de bijbehorende marketing spelen ongetwijfeld een rol in de gestage opmars. Daarnaast beleefden we in het seizoen 2016/2017 wederom een winter die de naam nauwelijks verdiende. De gemiddelde kostenbewuste bandenconsument let bij zijn keuze vooral op de aan- of afwezigheid van sneeuw; rij- en remwegvoordelen bij temperaturen onder de zeven graden vormen doorgaans een te abstract aankoopargument. Nog steeds wordt het grootste deel van de all season-koek verdeeld tussen de afgetekende marktleider Vredestein (37,7 %), Michelin (11,9%) en Goodyear (10,1%). Samen zijn ze goed voor net geen zestig procent. Vlak daarachter nestelt zich binnen afzienbare tijd ongetwijfeld Continental met de eerder dit jaar gepresenteerde, goed ontvangen AllSeason Contact.

Vredestein

Vredestein was in augustus jl. met afstand de grootste speler op het gebied van vierseizoenen- én winterbanden. Daarmee stoomt het merk, net als bij de eerste KwikFit Bandenmonitor in februari 2012, op naar een nummer-3-positie overall. De plek op het erepodium heeft Vredestein volgens Arjan van der Meer, marketingdirecteur van KwikFit Nederland, behalve aan de positieve testresultaten van de Quatrac ook te danken aan de goede reputatie in Nederland. “Het is toch een beetje ‘ons’ merk, vertrouwd, ook dankzij de fietsbanden.” Traditioneel had de fabrikant uit Enschede als nadeel dat hij weinig potten kon breken bij de eerste montage. Meer dan bij veel concullega’s die wél rechtstreeks aan autobouwers leverden moesten de euro’s dus komen uit de vervangingsmarkt. Dat effect lijkt de komende jaren iets minder sterk te worden, gezien de sterkere OEM-strategie bij Apollo-Vredestein (zie ook de dit jaar gestarte fabriek in Hongarije). Bij het totaaloverzicht van alle drie bandensegmenten samen (zomer, winter, all season) komt Vredestein uit op een wegdekaandeel van 7,8% (vorig jaar augustus 5,5%). Continental blijft aan kop (20,9%), met dank aan de onverminderd gekoesterde policy van VAG-importeur Pon om alle uit het buitenland aangevoerde voertuigen systematisch over te zetten op Conti. De voorsprong op Michelin bedraagt ditmaal 1,1%. Samen is het supertrio in Nederland goed voor bijna de helft van de koek. De top-tien-spelers nemen bij elkaar drie kwart (74,6%) van het totaal voor hun rekening.
Bron: Kwikfit
Bron: Kwikfit

Terugval

Opvallend in het cijferoverzicht is de terugval van Bridgestone, vorig jaar nog goed voor 6,4% (derde plek) maar nu gezakt naar positie vijf en 4,7% wegdekaandeel. Bovendien voelt het merk de hete adem in de nek van het ambitieuze en publicitair actieve Hankook (4,6%). Bridgestone weet zich gepasseerd door zowel Vredestein als Goodyear, waarbij de laatste goed is voor 6,1% wegdekaandeel. De resterende overall top-tien-posities in de KwikFit-peiling worden bekleed door Dunlop (3,9%), Pirelli (2,9%), Viking (2,0%) en Kumho (1,9%). Krijgt Bridgestone in ons land de rekening gepresenteerd voor zijn besluit in 2012 om het NL-kantoor en magazijn in Moerdijk te sluiten? En de organisatie voortaan centraal aan te sturen vanuit Brussel? “Dat Bridgestone minder actief is in Nederland wordt in de markt langzaam maar zeker zichtbaar”, reageert Van der Meer. “Het oorzakelijke verband met de positie in onze wegdekanalyse valt lastig te bewijzen, maar ik denk dat je door zo’n maatregel in elk geval niet méér banden gaat verkopen.” Niet geheel toevallig moest Bridgestone bij de zomerbanden zijn ‘vaste’ derde plek van de afgelopen drie jaar voor het eerst prijsgeven, en wel aan Goodyear. asm_2017_09_pag31_2

Nul procent

Bij de meting kwam JES Marketing Onderzoek uit op in totaal 89 bandenmerken. Daarvan waren er zestien met nul procent wegdekaandeel. Denk daarbij aan namen als Jinyu, Syron en Suntek – wie kent ze niet? De 27 merken daarvóór (zoals Debica, Wanli en Kinforest) scoren ieder 0,1%. Aan de bovenzijde van het spectrum blijken zestien bandenmerken een overall aandeel van één procent of hoger te hebben. Bij het onderzoek komt ook de vraag aan bod of het voertuig rust op lichtmetalen of stalen wielen. Anno 2017 blijkt de dure variant ruimschoots de overhand te hebben: circa twee derde van de geregistreerde banden is gemonteerd op lichtmetaal. Dat in zomermaand augustus vijf procent van de auto’s op winterbanden staat, verbaast Van der Meer niet. “Je houdt altijd mensen die zich hier niet eens van bewust zijn. Ook desinteresse of nonchalance speelt een rol. Wij gaan ervan uit dat deze groep ook in de eerste zeven maanden van het jaar op winterbanden heeft gereden.”

Zesde najaarsmeting Sinds 2012 laat KwikFit twee keer per jaar in kaart brengen welke bandentypes en -merken op de Nederlandse straten staan. Bij winkel- en zakencentra en in woonwijken stuurt JES Marketing Onderzoek medewerkers op pad die registreren wat er zoal aan rubber onder auto’s zit. Ze noteren ook of het voertuig rust op lichtmetalen of stalen wielen. De uitkomsten van de Bandenmonitor zijn representatief voor de landelijke situatie, met een betrouwbaarheid van 95%. Daarmee vormen ze een barometer waarmee KwikFit als grootste onafhankelijke bandenverkoper mede zijn strategie kan bepalen. De recente gegevens van augustus 2017 vormen de zesde najaarsmeting. Er zijn wederom ruim 2200 particuliere en zakelijk gereden auto’s onder de loep genomen. Nota bene: het gaat hier niet om bandenverkoop maar om wegdekaandeel. Die score weerspiegelt volgens KwikFit het beste de actuele marktsituatie. Om die reden duurt het altijd enkele edities voordat OEM-toepassingen zich manifesteren in de Bandenmonitor.

Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties