Al twaalf jaar wordt tweemaal per jaar in opdracht van KwikFit onderzoek gedaan naar het wegdekaandeel van bandenmerken, onderverdeeld in de bandentypen zomer-, winter- en vierseizoenenbanden. De recente meting van februari 2024 verrast door een toename van het winterbandenaandeel.


‘Dat de zomerbanden wegdekaandeel inleveren is goed nieuws. Het betekent dat de consument – zakelijk en particulier –meer met rijveiligheid bezig is. We zien dat met name de zakelijke klant loyaal is aan winterbanden’


‘Dat de zomerbanden wegdekaandeel inleveren is goed nieuws. Het betekent dat de consument – zakelijk en particulier –meer met rijveiligheid bezig is. We zien dat met name de zakelijke klant loyaal is aan winterbanden’
Arjan van der Meer, marketingdirecteur
bij KwikFit Nederland.

Tegen de trend van de afgelopen jaren in lijkt de winterband op de weg terug. Winterbanden stijgen drie procentpunten in het wegdekaandeel, zo blijkt uit de meting. De vierseizoenbanden zijn wat wegdekaandeel betreft stabiel gebleven (slechts een toename van 0,1 procentpunt), wat betekent dat het toegenomen wegdekaandeel van winterbanden ten koste is gegaan van dat van de zomerbanden. Voor de rijveiligheid is dat goed nieuws, want het betekent vergeleken bij de vorige winter meer consumenten een keuze hebben gemaakt voor een band die beter presteert bij winterse omstandigheden.

Top 10

De meetploegen van Jess Marketing, die het wegdekaandeel in opdracht van KwikFit meten, noteerden deze keer 94 merken. Vorig jaar waren dat er nog 85. Het ging deze keer om 2197 auto’s, die op diverse locaties werden gecontroleerd. De vijf grootste merken zijn samen goed voor 59,2 procent (vorig jaar was dat 59,8 procent) van alle banden die onder de betreffende auto’s zaten gemonteerd.

Continental en Michelin zijn op eenzame hoogte samen goed voor 31,4 procent van het aantal banden op de weg, met respectievelijk een wegdekaandeel van 17,8 en 13,6 procent. Voor Michelin betekent dat overigens wel een relatief forse daling; vorig jaar had Michelin nog 15,5 procent. De nummers 3, 4 en 5 (Vredestein, Goodyear en Bridgestone) zijn samen goed voor een wegdekaandeel van 27,8 procent. Daarmee is de top 5 goed voor 59,2 procent. Dat betekent dat er 40,8 procent resteert voor de 89 overgebleven merken. Onder deze merken bevindt zich een twintigtal exotische merken die vaak alleen via webshops verkrijgbaar zijn.

Februari 2024
ASM | 19032024 | Bron: KwikFit

A-merken

Alle segmentenlijstjes laten zien dat het aandeel van de bekende A-merken stabiel blijft, hoewel er wel verschuivingen zijn. Zo vinden we de bekende A-merken in alle segmenten terug, maar niet op dezelfde plek. In het deze keer stabiel gebleven segment vierseizoenenbanden is Vredestein de absolute koploper wat betreft het wegdekaandeel. De top vijf is goed voor bijna 64 procent, waarbij opgemerkt dat er in dit segment 53 merken werden gevonden.

Bij winterbanden zijn de verschillen kleiner en domineert Continental met bijna 17 procent wegdekaandeel. Kijken we naar het totale wegdekaandeel van de A-merken, dan zien we dat de top vijf al jaren dezelfde is, al variëren de aandelen. Dit jaar valt op dat Michelin moet inleveren en Bridgestone en Goodyear een plus realiseerden.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
12 mei 2025
Derks Bedrijfswagens neemt Autoschade Bert Verweijen over
12 mei 2025
Met korting naar Nationaal Automotive Congres
12 mei 2025
KwikFit-oprichter Tom Farmer overleden
12 mei 2025
Schade door wasstraat. Wie betaalt?
9 mei 2025
Lichter staal van Tata Steel
9 mei 2025
Athlon introduceert slim laden
Meest bekeken berichten
Recente reacties