Soms lijkt het Nederlands niet te volstaan om iets uit te drukken. Een bezoek aan de nieuwe werkplaats van Pon Luxury Cars in Leusden bijvoorbeeld, getuigt van ‘noblesse oblige’. De gevoerde merken Bentley en Lamborghini kregen een bij het segment passende werkplaatsinrichting, waarbij de specifieke behoefte per merk werd ingevuld.


Het is inmiddels twintig jaar geleden dat Pon de tak Performance & Luxury Cars opricht. Sinds 2012 is het bedrijf de Nederlandse partner voor Bentley en Lamborghini. Anders dan bij veel bedrijven zijn sales en aftersales gescheiden op twee locaties. In het Koopmanshuis zijn de merkspecifieke showrooms ondergebracht, geheel in stijl met de normen van de fabrikanten. De nieuwe werkplaats zit op 344 meter afstand, rechtstreeks bereikbaar via een zogenoemde luxury lane. Eenmaal daar aangekomen krijgt de klant dezelfde merkervaring als in het Koopmanshuis.
De werkplaats blijkt een visitekaartje voor alle betrokkenen, van de twee automerken aan de ene kant tot aan de leveranciers die het mogelijk maakten en het team dat er dagelijks vertoeft om de klanten van dienst te zijn. De zeven technici hebben in totaal twaalf werkplekken tot hun beschikking. De lichte werkomgeving blijkt het gevolg van ledverlichting met een lichtopbrengst en lichtkleur die het daglicht het best benadert. Kringverlichting rond elke werkplek voorkomt bovendien schaduwen.
Teststraat
De teststraat is een mooi voorbeeld van de combinatie van oog voor detail en de gestelde eisen vanuit de twee fabrikanten. De relatief ruime spoorbreedte die deze automodellen doorgaans kenmerkt zorgen voor een verbreed rollenpaar zodat de auto’s moeiteloos passen. De schokdempertestbank is volgens de technici die ermee werken “zo stil, die hoor je niet. En als er een kraakje in de schokdempers zit, dan hoor je dat sneller, omdat de machine zelf zo stil is.”
In de werkplaats is direct zichtbaar dat Bentley en Lamborghini andere eisen stellen aan de werkplekken. Het Italiaanse merk kiest voor 5 meter brede werkplekken, ideaal voor de brede coupés met forse portieren. De Britten houden het op een nog altijd ruime 4,5 meter. Om aan deze norm gehoor te geven is gekozen voor tweedeling; de Bentley-zijde heeft antracietgrijze gereedschapswanden, terwijl aan de overkant de Lamborghini’s ontvangen worden met zwarte gereedschapswanden en bijpassende bruggen.



Hybride
Voor het werken aan de hybride modellen is – geheel in lijn met de norm NEN 9140 – een aparte ruimte gecreëerd, die middels grote ramen ook zichtbaar is voor de andere monteurs. Bij het werken aan het hoogvoltagesysteem moet immers een tweede monteur zicht hebben op de werkzaamheden.
Samengevat biedt de nieuwe werkplaats licht, rust en ruimte.
Voor de inrichting tekende het duo Explora en Brekupa, geen onbekende leveranciers binnen het concern Pon. “Er zijn niet heel veel partijen die een project als dit kunnen”, vertelt project manager Joost Rompa. “Het helpt bovendien dat we al verschillende grote projecten samen hebben gedaan binnen de groep, zoals Porsche Centrum Amsterdam. Met de mensen die dat toen gerealiseerd hebben, zijn we hier ook gezamenlijk opgetrokken.

