Autoschade K. van Oudenaren en Suzuki Jonker in Zaandam kunnen niet verhuizen naar hun gloednieuwe bedrijfspand omdat er nog geen stroomvoorziening is. Probleem is het overvolle stroomnet; voor de ingebruikname van het nieuwe bedrijfspand is het wachten totdat er voldoende capaciteit is om de aansluiting op het stroomnet te kunnen aanleggen.
Aanvankelijk was de verhuizing naar het nieuwe bedrijfspand van Autoschade K. van Oudenaren gepland voor eind april. Voor Suzuki Jonker gold dat ook omdat dit bedrijf haar bedrijfspand huurt van Van Oudenaren. Beide bedrijven zijn nu gevestigd aan de Houthavenkade, vlak langs de provinciale weg. De nieuwe locatie ligt aan de andere kant van de provinciale weg, aan de Oud Zaenden nr. 10. De verhuizing naar de nieuwe locatie aan de overkant van de straat lijkt dus een appeltje eitje.
Klaar voor de start
Op de nieuwe locatie zijn het nieuwe schadeherstelbedrijf en het nieuwe autobedrijf met showroom klaar om van start te gaan. Op de plaats van de oude bedrijfspanden zou dan de nieuwe woonwijk Houthavenkade in Zaandam moeten verrijzen.
Maar in plaats van een ogenschijnlijk makkelijke verhuizing moet voor de stroomvoorziening dezelfde procedure worden gevolgd als bij elke andere verhuizing. En juist daar zit ‘m de vertraging, want het stroomnet is overbelast en er geldt een wachtrij voor een nieuwe aansluiting. Omdat netbeheerder Liander nog niet voor een stroomvoorziening kan zorgen wordt de bouw van de woonwijk vertraagd, net als de ingebruikname van de nieuwe bedrijfspanden van Autoschade K. van Oudenaren en Suzuki Jonker.
Begin april
“Aanvankelijk zou de aansluiting begin april van dit jaar rond zijn”, aldus Renzo van Oudenaren, zoon van eigenaar Karel van Oudenaren. “Dan zouden we een aansluiting hebben en open kunnen gaan. Maar dat is niet gelukt. Op dit moment is het nog niet bekend wanneer we die aansluiting wel kunnen hebben.” Nu is de vertraging voor Van Oudenaren niet echt een verrassing: “Het is overal zo, dat weten we al langer”, zo klinkt het. Maar het is wel vervelend dat het op het laatste moment bekend werd, nu beide bedrijven bijna klaar zijn: “Ook de bestrating is bijna klaar.”
Oude locatie
Omdat verhuizing nog niet mogelijk is, blijven beide bedrijven noodgedwongen doorwerken in hun oude onderkomen. Hierdoor zijn de gevolgen van het uitstel van de verhuizing volgens Van Oudenaren gelukkig beperkt: “Maar het kan nog wel even duren voordat we kunnen verhuizen.
Voor Liander is de vertraging een kwestie van overmacht. Althans, dit blijkt uit de reactie van woordvoerder Marloes Hulstijn: “In het hele land raakt het stroomnet overvol. Er wordt hard gewerkt aan een vergroting van de capaciteit, maar tot die tijd moeten bedrijven soms wachten voordat wij ze kunnen aansluiten. Dit raakt ondernemers met bedrijven die een aansluiting nodig hebben bij bijvoorbeeld nieuwbouw of een verhuizing. In Nederland zijn er op dit moment meerdere plekken waar de capaciteit niet toereikend is.”
Uitbreiding
Hulstijn zegt desgevraagd geen uitspraken te kunnen doen over individuele gevallen: “Ik kan niets zeggen over de status van Autoschade K. van Oudenaren en Suzuki Jonker. In het algemeen kan ik wel zeggen dat waar een tekort is aan capaciteit, er wordt gewerkt aan uitbreiding van het stroomnet. Bedrijven die al een bestaande aansluiting hebben kunnen gewoon stroom blijven gebruiken. Maar voor nieuwe aansluitingen geldt er een vertraging voor de aanleg van een nieuwe stroomaansluiting. Voor particulieren speelt dit niet.”
Alle nieuwe bedrijven of vestigingen die een stroomaansluiting nodig hebben in een gebied met schaarste moeten achteraan in de rij aansluiten: “Als een bedrijf gaat verhuizen naar een nieuw bedrijfspand kan de aansluiting niet mee verhuizen. Daarom moet ook dit bedrijf wachten op een nieuwe aansluiting in de gebieden waar een tekort aan capaciteit is. Als een nieuw bedrijf een aanvraag doet, komt dit bedrijf op de wachtlijst.”
Wachtlijst
Volgens Holstijn verloopt het systeem met wachtlijsten zo eerlijk mogelijk. Nieuwe aanvragen worden in de gebieden met te weinig capaciteit op deze wachtlijsten geplaatst, op volgorde van aanmelding. Wij mogen geen onderscheid maken. Voorrang krijgen alleen organisaties die een maatschappelijk belang hebben, zoals bijvoorbeeld ziekenhuizen. Voor de andere bedrijven kunnen we niet aangeven hoe lang de vertraging duurt.” Het is Liander er alles aan gelegen om zo eerlijk en reëel mogelijk te zijn. We werken hard aan een oplossing en willen bedrijven geen valse hoop geven, Maar wij zeggen wel dat dit probleem de komende jaren zal aanhouden.”