Tachtig procent van de bij onderdelenkoepel Clepa aangesloten producenten zegt niet goed voorbereid te zijn op disruptieve ontwikkelingen in de aftermarket. Dat blijkt uit onderzoek door bureau McKinsey, in opdracht van Clepa.

De resultaten werden gisteren gepresenteerd tijdens het jaarlijkse Clepa-congres in Brussel. Er deden 27 leden aan mee. Het ging overigens om een ‘sneak preview’: de definitieve versie is komende zomer gereed. Onderwerp van de analyse is de positie van de onafhankelijke automotive aftermarket op de langere termijn (het jaar 2030). Behalve met Clepa-leden nam McKinsey in zijn verkenning ook gesprekken op met ruim twintig branche-experts en data uit bestaande onderzoeken. Uit de respons blijkt dat de sector versnelling nodig acht op het gebied van digitalisering. Ook beschouwt men de eigen organisatie als onvoldoende toegerust om nieuwe uitdagingen aan te gaan en is er te veel focus op de korte termijn. Meer dan veertig procent van de toeleveranciers verwacht dat in de komende tien jaar de winstgevendheid van zijn activiteiten op aftermarket zal afnemen. Iets minder dan dertig voorziet voorziet groei c.q. stabiliteit. In de rapportage schetst McKinsey ook een aantal mogelijke, ‘voor de discussie’ scherp geformuleerde scenario’s. Een ervan is een ‘verovering’ van de aftermarket door OEM’s.
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties