100 grootste dealers pakken 90 procent marktaandeel

De groten worden steeds groter. Die trend blijkt wederom uit de jongste editie van het dealerholdingonderzoek van Aumacon, dat inmiddels voor de achttiende keer is verschenen. “De groei die de grootste Nederlandse dealerbedrijven het afgelopen jaar hebben doorgemaakt is andermaal spectaculair”, stelt Clem Dickmann, analist en eigenaar van kennisinstituut Aumacon.

De presentatie van het onderzoek vond plaats tijdens het Nationaal Dealerholding Event 2022, dat als thema had: de ongewisse toekomst van de autodealer. Invloeden als elektrificatie en verduurzaming, maar ook de overgang van dealer- naar agentmodel noodzaken autodealers tot een aanpassing van hun verdienmodel. De vraag lijkt dan ook gerechtvaardigd hoe lang de autodealer nog stand houdt, ondanks de mooie rendementen van dit moment.

ASM | 05072022 | Bron: AUMACON Dealerholding Top-100

De grote dealers passen zich kennelijk snel aan de veranderende omstandigheden aan en weten jaar op jaar groei te realiseren, zelfs tegen de stroom in en die groei is er volgens de analisten van Aumacon nog niet uit. Vooral door overnames groeit het marktaandeel van de topdealers nog jaarlijks enkele procenten.

Het snelst groeien de allergrootste dealers. De top 100 nam vorig jaar al 89,8 procent van de totale verkoop van nieuwe personen- en lichte bestelauto’s in ons land voor zijn rekening. De top 50 klom naar een marktaandeel van 76,5 procent en alleen de tien allergrootste al noteerden gezamenlijk 45 procent van de totaalmarkt. Vergelijk dat eens met de cijfers bij de start van het onderzoek in 2004, toen de vijftig grootste dealers nog maar een derde van de automarkt in handen hadden.

ASM | 05072022 | Bron: AUMACON Dealerholding Top-100

Ranglijst

In 2018 kwam er een einde aan het jarenlange lijstaanvoerderschap van de destijds beursgenoteerde Stern Groep. Van Mossel Automotive Groep nam de koppositie over en staat deze ook in 2021 niet af, in tegendeel: het bedrijf groeide vorig jaar naar een verkoopaantal in Nederland van maar liefst 46.032 stuks en heeft daarmee 11,8 procent van de Nederlandse markt in handen. Inmiddels heeft Van Mossel de focus meer op het nabije buitenland gericht en is de dealergroep inmiddels ook marktleider in de Benelux met een marktaandeel van 8,1 procent. Op het Nederlandse podium heeft Dealer Groep Pon zijn tweede positie behouden. Op drie staat een oude bekende: Stern. Onder de vlag van het Zweedse Hedin Automotive (zie kader) is de dealergroep weer terug in de top 3.

Verder is de groeispurt van de top 10 zeer opvallend. Ondanks een met 6 procent gedaalde totaalmarkt weet de helft van de tien grootste dealers in 2021 het verkoopaantal te verbeteren.

De Top 10 dealerholdings hebben hun gezamenlijke marktaandeel al weer opgekrikt. De vijftig procent is in zicht. Zowel Van Mossel Automotive, Dealergroep Pon, Louwman Group en Stern-Hedin namen recentelijk dealervestigingen over. Waar binnen de top 10 ook verschuivingen zijn. Wensink verkocht vijf Citroën-dealers aan Top 10 concurrent Stern-Hedin. Die laatste droeg overigens weer haar Hyundai-dealers over aan Van Mossel Automotive.

ASM | 05072022 | Bron: AUMACON Dealerholding Top-100

Nieuw

Door tal van fusies en overnames kent de editie van 2022 van de Aumacon Dealerholding Top-100 liefst elf nieuwe namen, met Lynk & Co op de 26e plaats als hoogst genoteerde. Verder komen we in de ranglijst nog de volgende nieuwe namen tegen: Auto Sturm, Korterink, AutoRomme, P. Troost & Zonen, Van Leussen, Auto Winters, Bangarage, Strikwerda, Vos Autobedrijven en Auto Drenth Groep. Deze nieuwkomers nemen de plaatsen in van evenzoveel afvallers, waarvan er zes door overname zijn verdwenen: Auto Palace Groep, Autogroep BV, Huiskes Kokkeler, Indumij Groep, Keram en Visscher Autogroep. Vijf dealers komen vanwege te geringe verkopenaantallen niet meer in de lijst voor.

Merken

Kijken we naar de merken, dan valt op dat volume- en premiummerken vrijwel uitsluitend door bedrijven uit de top 100 worden vertegenwoordigd. De overige merken, waaronder Mazda, Mitsubishi, Honda en Suzuki, laten zich veelal vertegenwoordigen door kleinschalig opererende dealerbedrijven. Daarnaast is er een groeiend aantal merken, zoals Tesla, Polestar en Lynk & Co, dat het dealerkanaal zoveel mogelijk omzeilt en waarvan de auto’s uitsluitend online te bestellen zijn.

Onderdelendistributie Hedin
Bij de naam Orio AB zal er bij weinigen een lichtje gaan branden. Het gaat om de voormalige onderdelendistributietak van Saab, met eigen verkoopkantoren in Zweden, Groot-Brittannië, Zwitserland, Duitsland en zelfs de VS. Na het debacle met het merk kwam Orio in handen van de Zweedse overheid. Het bedrijf is nog steeds operationeel en heeft een modern logistiek centrum van 57.000 vierkante meter waar met OE-delen nog altijd een omzet van bijna 35 miljoen euro wordt gerealiseerd. Ondertussen neemt het aantal Saabs in het Europese wagenpark en daarbuiten gestaag af, dus zou je denken: een uitstervende business. Begin juni werd Orio echter overgenomen door de Hedin Mobility Group, inmiddels ook eigenaar van de Stern Groep. “Wij zijn blij Orio bij Hedin Mobility te verwelkomen. Het is een onderneming met een lange geschiedenis in de Zweedse auto-industrie, waar we nieuwe activiteiten toe willen voegen om de onderneming verder te ontwikkelen. De overname past goed in onze strategie om onze activiteiten in de onderdelendistributie uit te breiden. En dat in heel Europa. Met Orio krijgen we een modern distributiecentrum met een gevestigde infrastructuur voor de verkoop en distributie aan enige duizenden werkplaatsen in zo’n dertig landen”, aldus Anders Hedin, eigenaar en ceo van de Hedin Mobility Group. Gezien de huidige merkenportfolio van Hedin Mobility en de reeds in Scandinavië operationele distributie van banden, wielen en aftermarketonderdelen lijken de plannen van Hedin met Orio op een aanpak die doet denken aan Distrigo, de onderdelentak van Stellantis.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1798 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.