‘Aantal snellaadstations zal rap toenemen’

Afhankelijk van de snelheid waarmee de groei plaatsvindt, zal het aantal snellaadstations voor elektrische voertuigen in 2025 zijn toegenomen tot een getal tussen de 2400 en 7900. Zelfs in het langzaamste scenario betekent dat tenminste een verdubbeling ten opzichte van het huidige aantal.

Dat blijkt uit de eerste kwartaalmonitor van ElaadNL, dat vanaf 2019 elk kwartaal een onderwerp uitdiept dat te maken heeft met elektrisch rijden. Die bandbreedt van 2400 tot 7900 snelladers is volgens marktanalist Gijs van der Poel van ElaadNL het gevolg van een grote mate van onzekerheid hoe de situatie rond elektrisch rijden zich ontwikkelt. “Niemand heeft de glazen bol. Daarom zijn we in onze berekeningen uitgegaan van drie verschillende scenario’s. Maar zelfs in het langzaamste scenario zie je nog meer dan een verdubbeling tot aan 2025.”

Acceptatie

De aanjager van die ontwikkeling zal vooral de acceptatie zijn van elektrisch rijden door de consument. “Die moet een elektrische auto gaan rijden. Zonder elektrische auto’s geen snellaadnetwerk. We zien nu dat met name de autobouwers zelf hebben geïnvesteerd in hun laadnetwerk, om die auto’s te kunnen laten rijden. Daardoor is er nu een vrij ruime ratio van 1 snellaadstation op 28 elektrische auto’s. Andere plekken in de wereld laten zien dat een ratio van 1:80 tot zelfs 1:250 voldoende is om dekkend te kunnen zijn.”

Verkiezingen

Dat de uitslag van de verkiezingen in Nederland, waar een klimaatsceptische partij als Forum voor Democratie de grootste lijkt te worden, van invloed zal zijn op de acceptatie van elektrisch rijden, verwacht Van der Poel niet. “Een grote Duitse autobouwer zal zich daar niet door van de wijs laten brengen. Die ontwikkeling naar elektrisch rijden is er en zal voorlopig ook wel doorzetten. De mate waarin dat gebeurt hangt af van de acceptatie door de consument, maar ook van de technologische ontwikkelingen, de mate waarin het productieproces van deze auto’s kan worden verbeterd etc.”

Aanbieders

Snellaadstations werden in eerste instantie vooral bij de bestaande verzorgingsplaatsen langs de snelweg gebouwd, maar er komen ook steeds meer andere aanbieders. Gijs van der Poel: “We zien nu ook snellaadstations bij supermarkten en fastfoodrestaurants. Het is ook logisch dat ze op plekken komen waar mensen ongeveer een halfuur verblijven. Als ze daar toch zijn, kunnen ze meteen hun auto opladen. Autodealers zullen hun klanten ook graag die mogelijkheid willen bieden.”

Toekomstige outlooks

De ontwikkelingen in de markt voor snelladers voor elektrische auto’s vormen het eerste onderwerp voor deze kwartaaloutlook van ElaadNL. Elk kwartaal wordt een ander onderwerp in relatie tot elektrisch rijden uitgediept. Bovendien wordt jaarlijks de informatie geüpdatet.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3048 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters