ACM: duidelijker advertentieprijzen occasions

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een onderzoek gestart naar de prijsvermelding van tweedehands auto’s. De advertentieprijs zou vaak niet stroken met wat de consument precies voor dat bedrag krijgt.

Uitgangspunt van de ACM is dat de auto mee te nemen is voor de prijs uit de advertentie. Op dit moment  is niet even helder of alle verplichte kosten zijn inbegrepen. Ook informatie over de garantie is volgens de waakhond vaak niet correct of onvolledig.

Boetes

Het blijft niet bij een constatering: de ACM eist dat de branche de advertenties uiterlijk half mei heeft aangepast. Gebeurt dat niet (voldoende), dan kunnen boetes volgen. Bernadette van Buchem, directeur consumenten: “Wij willen voorkomen dat consumenten bij de aankoop voor verrassingen komen te staan omdat er nog allerlei onverwachte kosten bij komen.”

Aanpak

De meeste advertenties voor tweedehands auto’s staan op online platforms. Om te zorgen dat de prijzen er voldoen aan de regels, geeft ACM de verkopers tot medio mei de tijd om: –      alleen prijzen inclusief alle onvermijdbare kosten te vermelden in hun advertenties; –      te zorgen dat duidelijk is of extra kostenposten in deze prijs zijn opgenomen óf optioneel zijn; –      geen onjuiste informatie over de garantie te verstrekken. De koper heeft altijd de wettelijke garantie bij de aankoop van een tweedehands auto. Dus aanbieden ‘zonder garantie’ mag niet.

Uitleg

Bij de aanpak zijn ook de leveranciers betrokken van systemen om voorraden te beheren en online advertenties op te maken. Via hen heeft de ACM de autoverkopers uitleg over de regels gestuurd. Verder heeft de ACM hen verzocht om de vakhandel te wijzen op de regels. De ACM gaat na half mei controleren. Bekijk de brief van de ACM. Vorig jaar richtte de ACM haar pijlen op de bandenbranche. En in 2016 op de prijzen voor nieuwe auto’s. Hier draaide het om de rijklaarkosten.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †