Airco, trekhaak meest gewilde optie Nederland

Nederlanders zijn voornamelijk op zoek naar occasions met airconditioning, een trekhaak en een navigatiesysteem. In Europa is vierwielaandrijving de meest gezochte optie. Dat meldt occasionportal Autoscout24 op basis van onderzoek van eigen data.

De trekhaak is een logische optie, gezien het grote aantal Nederlanders met een caravan. Ook vraagt de koper van een tweedehands auto vaak om een navigatiesysteem, vierwielaandrijving en panoramadak. Maar een luxe accessoire als verwarmde stoelen staat eveneens in de top tien. De complete lijst ziet er als volgt uit (van 1 t/m 10): airconditioning, trekhaak, navigatiesysteem, vierwielaandrijving, panoramadak, cruisecontrol, volledige servicegeschiedenis, cruisecontrol/airconditioning (als zoekcombinatie), open dak, verwarmde stoelen.

Europa

Europeanen zoeken vooral naar vierwielaandrijving, gevolgd door de trekhaak en een navigatiesysteem. Opvallend vindt Autoscout24 het feit dat airconditioning in Nederland op één staat, terwijl deze in Europa gemiddeld op een vierde positie voorkomt. Landen als Italië en Spanje kennen immers warmere zomers. Volgens de portal zijn dit de tien populairste zoekopties op Europees niveau: vierwielaandrijving, trekhaak, navigatiesysteem, airconditioning, open dak, volledige servicegeschiedenis, HU/AU (Duitse apk), panoramadak, verwarmde stoelen, xenonverlichting. In de top vijf van populairste occasionopties staan in alle Europese landen vierwielaandrijving en navigatie. Verder blijkt de trekhaak behalve in Nederland ook in Duitsland en Oostenrijk gewild: plaats één, respectievelijk twee.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †