Autoscout24 gaat online auto’s verkopen

Autoscout24 is in Nederland bezig met een test waarbij consumenten nieuwe of gebruikte personenwagens direct op de website kunnen kopen. Om bij kandidaat-klanten de drempel te verlagen, hanteert de portal een omruilgarantie van veertien dagen.

De proef draait al enige tijd in Duitsland, waar de testdatabase 111.000 voertuigen bevat, ongeveer tien procent van het totale Autoscout24-aanbod bij onze oosterburen. In Nederland wordt sinds kort getest met enkele tientallen voertuigen (op een totaalaanbod van 241.000). Doel is de functie te gaan aanbieden als onderdeel van de reguliere dienstverlening.

Afdingen

In ons land hebben enkele autobedrijven die zitting hebben in regulier overleg met de occasionsite zich gemeld voor de test. De nieuwe dienst biedt hen als voordeel onder meer dat afdingen op de aangeboden prijs niet mogelijk is. Daarnaast kan de transactie met de Koop Nu-button sneller verlopen, waarmee een transactie minder tijd vergt. Voor de klant is gemak de grootste pre. In dat verband hanteert Autoscout24 in Duitsland de slogan ‘Klick, klick, meins’ (‘van mij’). De online route zou ‘eenvoudig en transparant’ zijn, op dezelfde wijze als kleding kopen via internet. Ook Rachel Gómez y Maseland, directeur van Autoscout24 Nederland, plaatst de test in deze context. “De moderne consument wil steeds meer en vaker online kopen. Daar spelen we nu op in.”

Retourperiode

Nadere details over de praktische invulling van de transactie (zoals afleveren c.q. ophalen van de auto) zijn niet bekend. Omdat in het digitaal verlopende aankoopproces een proefrit ontbreekt, geldt een retourperiode van veertien dagen. ‘Past de auto niet bij uw dagelijks leven, dan volstaat een klik om de teruggave via ons in gang te zetten’, aldus de Duitse website. Ook aanverwante aspecten zoals verzekering, financiering en registratie kunnen lopen via Autoscout24. Vooralsnog is in de testfase nog geen sprake van een volledig geautomatiseerd proces: het eigenlijke koopcontract wordt niet online opgesteld en afgewikkeld, de prospect wordt telefonisch benaderd. Gómez verwacht dat de proeffase mogelijk een jaar gaat duren.

Aleveren

De eindgebruiker die vanachter het scherm de deal wil sluiten, moet zijn adres- en contactgegevens invullen, kiezen tussen afleveren of zelf ophalen en de betaalprocedure (overschrijven, lening). Het eigenlijke koopcontract wordt (nog) niet online opgesteld en afgewikkeld. De prospect wordt in deze fase altijd nagebeld. Op dit moment is de constructie geheel gericht op professionele partners: geen particuliere aanbieders maar uitsluitend autobedrijven. Op de website van Autoscout Duitsland is sprake van ‘geteste kwaliteit’ van de online te kopen voertuigen. Hoe een en ander concreet is ingevuld, blijkt overigens niet op de website.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *