Autoverkoop Europese Unie groeit sterk in april

De autoverkopen in de EU-lidstaten hebben een sterke maand achter de rug. April 2018 gaat de boeken in met een plus van bijna tien procent (9,6), die volgde op dalende afzet in maart.

In totaal was april goed voor 1.306.273 registraties, blijkt uit het jongste cijferoverzicht van fabrikantenkoepel Acea. Autobedrijven in de ‘big five’ deden goede zaken. Het meest in Spanje (+12,3 procent), maar ook in het Verenigd Koninkrijk (10,4) Frankrijk (9,0), Duitsland (8) en Italië (6,5).

Autoverkoop

Gemeten over de eerste vier maanden komt het EU-gemiddelde op een toename van 2,7 procent. Vooral de afgelopen maand droeg daaraan bij. Opnieuw is de koppositie voor Spanje (11 procent). Duitsland volgt met 5 procent, Frankrijk met 4,4. Het Verenigd Koninkrijk noteerde echter een fikse min (8,8 procent) in de vraag naar nieuwe personenwagens. Ook in Denemarken (-2,4 procent) en Ierland (-4,7) is het lopende jaar nog geen afzetsucces. De nieuwe lidstaten leverden wél een positieve bijdrage, getuige de 12,5 procent méér registraties tot dusver in 2018. Alles bij elkaar opgeteld komen de eerste vier maanden in de EU uit op 5.478.442 stuks. Ook in ons land gaan de zaken voorspoedig, meldde RAI Vereniging begin deze maand.

Merken

Bij de fabrikanten kan Europees marktleider Volkswagen Groep (+7 procent in de eerste vier maanden) de vlag in top hijsen. Opvallender nog is de stevige progressie bij PSA (66 procent). Het ingelijfde Opel blijft in de Acea-statistiek buiten beschouwing, omdat de overname pas per augustus 2017 van kracht werd. Van de Aziatische merken moet Nissan als enige tot op heden dit jaar terrein prijsgeven (7,7 procent minder registraties). Hyundai zette in de EU juist een grote stap voorwaarts (9,3 procent).

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †