Zowel universele autobedrijven als dealers kijken tevreden terug op de maand mei. Wederom blijven de bandenprijzen op peil. Ze vertonen zelfs een lichte plus. Vooral het afzetvolume steeg ten opzichte van mei vorig jaar, blijkt uit de WESP-cijfers.
Dankzij het resultaat van de meimaand lijken de bandenretailers af te stevenen op een goed eerste halfjaar. Waren maart en april wat vlakke maanden (ook wat de aftersales in het algemeen betreft), in mei bleken consumenten weer bereid de portemonnee te trekken voor auto-onderhoud. Daar profiteerde de bandenomzet duidelijk van. Wederom draagt de apk flink bij aan de bandenverkoop.Groeisegment
Uit de WESP-cijfers, gebaseerd op de werkplaatsfacturatie van ruim achthonderd autobedrijven, blijkt dat de bandenomzet in euro’s zich in mei meer dan positief ontwikkelde.
Dat kwam door de mix van meer verkochte en gemonteerde banden met licht gestegen verkoopprijzen. In mei werden gemiddeld per autobedrijf 57 banden verkocht, tegen 53 in mei vorig jaar. Dat is een plus van 7,5 procent. De gemiddelde verkoopprijs steeg ten opzichte van mei 2018 met 1,2 procent.
Voor het autobedrijf zijn banden ook een product om marge op te maken. Bandengrossiers zien hun marges juist onder druk komen. enerzijds door de lagere brutoprijzen die fabrikanten hebben doorgevoerd, anderzijds door de concurrentiestrijd op grossiersniveau. Binnen dat competitieve geheel groeit ook de rol van bandenfabrikanten. Steeds vaker zien zij het universele autobedrijf als een belangrijk, misschien wel het ‘belangrijkste’ groeisegment, als het gaat om de positie van hun bandenmerk(en). Met name Vredestein en Michelin roeren zich in het universele kanaal. Ook Continental is er meer dan actief.