Waar blijft het Nationaal Auto Akkoord?

Het kabinet hult zich in stilzwijgen als het gaat om de autosector. Misschien wordt er koortsachtig gewerkt aan een “Nationaal Auto Akkoord” voor de komende jaren, maar op dit moment laat de regering autobedrijven en consumenten in het ongewisse.

Op belangrijke dossiers als de overgang naar WLTP, milieuzones en de beloofde afbouw van de BPM had er al lang een breed gedragen akkoord moeten zijn. In het belang van Nederland, de autosector en de particulier die wil weten of auto’s straks duurder of goedkoper worden in aanschaf of gebruik. In het regeerakkoord van 2017 wordt met ferme taal een voorschot genomen op 2030.

Fiscaal regime

We worden geacht dan alleen nog maar emissieloze nieuwe auto’s te kunnen kopen en taxi’s te kunnen gebruiken als ‘mobility as a service’. De infrastructuur is dan klaar voor het nieuwe wagenpark. Tussen de regels door kan je lezen dat alle fiscale stimulansen van duurzaam vervoer in 2030 afgelopen zullen zijn. Maar ondertussen worden de komende jaren meer milieuzones en parkeerzones voor zuinige of elektrische auto’s geïntroduceerd: parkeren is het nieuwe subsidiëren!

Oneliners

Het wordt tijd dat al deze onliners omgezet worden in een gedegen akkoord. We hebben nog 12 jaar te gaan om onze laad- en infrastructuur aan te passen, ons voor te bereiden op (semi) zelfrijdende auto’s, realistische luchtkwaliteit te realiseren met onder andere nieuwe en strengere milieunormen. Dit kan en blijft niet zonder impact op de autosector en de tijd tikt. Uiteraard niet erg, maar als je niet weet wat komen gaat kan je je er niet op voorbereiden.

Inkoopbeleid

Ondertussen is de consument nog onbewust onbekwaam van wat komen gaat. Lachend kopen ze vooral SUV’s die qua CO2-uitstoot slechter scoren dan de auto’s die we massaal tijdens de crisis kochten. Als autobedrijf kan je niet anders dan de kooptrend volgen en de juiste auto’s inkopen. Wetend dat er nog veel komen gaat waar ik het liefste vandaag al op zou inspelen. Totdat de overheid een breed gedragen Nationaal Auto Akkoord presenteert, moet ik misschien maar voor weinig een oude elektrische Renault Fluence kopen. Om straks gratis te kunnen parkeren in de Randstad; van boodschappenauto naar parkeerauto.

Thomas Edens

Thomas Edens is een no-nonsense creator met een passie voor innovatie, ondernemerschap en teamwork. Thomas bouwt graag bruggen tussen de oude en nieuwe wereld, begeleid de transformatie van fysiek naar online met behoud van het goede van beide werelden. Sinds 2013 heeft Thomas met een kernteam van professionals gewerkt aan Finnik. Het concept dat consumenten zekerder maakt over auto’s. Met informatie, kennis en slimme oplossingen gaat Finnik onzekerheid te lijf en geeft Finnik mensen de kennis om gefundeerde beslissingen te maken over hun (toekomstige) auto. Finnik is de doorontwikkeling van de succesvolle kentekenapps van VWE met meer dan 2 miljoen downloads. Na vijf jaren bij Finnik en VWE heeft hij zich bij het team van Tincan Auto aangesloten. Tincan Auto is een nieuw Bovag autobedrijf dat opereert op het snijvlak van data, online en autoverkoop.

Van Thomas Edens zijn er nog 3 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Thomas Edens