Het kabinet hult zich in stilzwijgen als het gaat om de autosector. Misschien wordt er koortsachtig gewerkt aan een “Nationaal Auto Akkoord” voor de komende jaren, maar op dit moment laat de regering autobedrijven en consumenten in het ongewisse.

Op belangrijke dossiers als de overgang naar WLTP, milieuzones en de beloofde afbouw van de BPM had er al lang een breed gedragen akkoord moeten zijn. In het belang van Nederland, de autosector en de particulier die wil weten of auto’s straks duurder of goedkoper worden in aanschaf of gebruik. In het regeerakkoord van 2017 wordt met ferme taal een voorschot genomen op 2030.

Fiscaal regime

We worden geacht dan alleen nog maar emissieloze nieuwe auto’s te kunnen kopen en taxi’s te kunnen gebruiken als ‘mobility as a service’. De infrastructuur is dan klaar voor het nieuwe wagenpark. Tussen de regels door kan je lezen dat alle fiscale stimulansen van duurzaam vervoer in 2030 afgelopen zullen zijn. Maar ondertussen worden de komende jaren meer milieuzones en parkeerzones voor zuinige of elektrische auto’s geïntroduceerd: parkeren is het nieuwe subsidiëren!

Oneliners

Het wordt tijd dat al deze onliners omgezet worden in een gedegen akkoord. We hebben nog 12 jaar te gaan om onze laad- en infrastructuur aan te passen, ons voor te bereiden op (semi) zelfrijdende auto’s, realistische luchtkwaliteit te realiseren met onder andere nieuwe en strengere milieunormen. Dit kan en blijft niet zonder impact op de autosector en de tijd tikt. Uiteraard niet erg, maar als je niet weet wat komen gaat kan je je er niet op voorbereiden.

Inkoopbeleid

Ondertussen is de consument nog onbewust onbekwaam van wat komen gaat. Lachend kopen ze vooral SUV’s die qua CO2-uitstoot slechter scoren dan de auto’s die we massaal tijdens de crisis kochten. Als autobedrijf kan je niet anders dan de kooptrend volgen en de juiste auto’s inkopen. Wetend dat er nog veel komen gaat waar ik het liefste vandaag al op zou inspelen. Totdat de overheid een breed gedragen Nationaal Auto Akkoord presenteert, moet ik misschien maar voor weinig een oude elektrische Renault Fluence kopen. Om straks gratis te kunnen parkeren in de Randstad; van boodschappenauto naar parkeerauto.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
3 december 2024
Auto-abonnement Volvo naar Ayvens
3 december 2024
Samenwerking G.M.P. en Reedijk Wheels and Tyres
3 december 2024
Van der Hoeven verlaat LKQ Fource
3 december 2024
Hankook ontwikkelt UHP-band met AI
3 december 2024
Mengelers Mazda-reparateur in Maastricht
3 december 2024
Stellantis accepteert ontslag ceo Tavares
Meest bekeken berichten
Recente reacties