Bovag en RAI benaderen kamer over BPM

Bovag en RAI vereniging hebben de Vaste Kamercommissie Financiën per brief gevraagd om staatssecretaris Snel aan te spreken op de BPM-kosten na invoering van de nieuwe typegoedkeuringstest WLTP.

Volgens beide brancheorganisaties gaat de aanschafbelasting voor personenwagens onder het nieuwe CO2-regime omhoog, volgens de bewindsman vooralsnog niet. Hij liet vorige week weten om die reden geen aanleiding te zien om de BPM tabellen aan te passen.

Realistisch

In de gisteren verstuurde brief, ondertekend door Steven van Eijck (algemeen voorzitter RAI Vereniging) en Bertho Eckhardt (algemeen voorzitter Bovag) zeggen beiden de nieuwe emissietest “van harte te omarmen”. De meetwaarden zijn immers realistischer, zodat de consument beter geïnformeerd zijn keuze kan maken. Door de koppeling van de BPM aan CO2-waarden echter gaat volgens Bovag/RAI de klant in de meeste gevallen (fors) meer betalen voor zijn nieuwe auto. Zij zeggen daarom “verbijsterd” te zijn over het standpunt van de staatssecretaris, dat bovendien haaks zou staan op een toezegging van zijn voorganger dat de switch van NEDC naar WLTP “budgettair neutraal” zou verlopen voor de eindklant. Nu dat niet lijkt te gebeuren, “vragen wij u dringend om hier de staatssecretaris op te bevragen, en natuurlijk kunt u hierbij op onze hulp rekenen.”

Meetuitkomsten

Ter onderbouwing gaat de brief vergezeld van een tabel met meetuitkomsten en gevolgen voor de BPM van zes automodellen (zie overzicht hieronder). Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat de Renault Clio diesel (1.5 DCi) in het nieuwe meetregime niet voor 2.729 euro aan BPM wordt aangeslagen maar voor 6.494 euro. Ter verdere illustratie is een overzicht toegevoegd van de vijftig in Nederland meest verkochte benzine- en dieselmodellen (eerste halfjaar 2018).
Merk en model brandstof CO2 oud CO2 nieuw BPM oud BPM nieuw BPM index
KIA Picanto 1.0 CVVT 67pk 5-zits benzine 90 101 €1.573 €2.494 159
Hyundai I 10 1.0 5DR benzine 93 107 €1.762 €3.328 189
Renault Clio 0.9 TCE 66KW 5-DRS benzine 94 113 €1.825 €4.162 228
Renault Captur 0.9 TCE 90 benzine 114 122 €4.301 €5.413 126
Renault Clio 1.5 DCI 66KW ESTATE diesel 82 104 €2.729 €6.494 238
Renault Clio 1.5 DCI 66KW 5-DRS diesel 82 104 €2.729 €6.494 238
Bovag/RAI doen de kamercommissie alvast wat kritische vragen aan de hand die ze kunnen stellen aan de bewindsman. Zoals ‘waarom van auto’s die exact hetzelfde zijn gebleven de BPM stijgt?’. Ook stellen ze dat diezelfde BPM de afgelopen vijf jaar gemiddeld is gestegen, “in tegenstelling tot het beleid van Autobrief 2.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †