Carwash in een ander licht

De carwashdag van de Tankstation & Carwash Vakbeurs vond dit jaar geheel online plaats. Verschillende partijen kwamen in videopresentaties of via tevoren opgenomen interviews aan het woord. Opvallend terugkerend thema was duurzaamheid.

Die duurzaamheid betreft het recyclen van verpakkingen en het zuiveren en hergebruiken van water, maar ook het investeren in laadpalen en het inzetten van werknemers met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt.

Ondernemer Martin Kniest, uitbater van Matz Carwash, is voor dat laatste een lichtend voorbeeld. In nummer 11 van Aftersales Magazine uit 2018 kwam hij in deze rubriek al uitgebreid aan het woord. Voor zijn presentatie tijdens de Tankstation & Carwash Vakbeurs legde hij nogmaals uit hoe belangrijk, bevredigend en duurzaam het is om mensen in dienst te hebben met een, zoals hij dat zelf noemt, “overbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt”. 


‘Duurzaamheid is geen modewoord, maar iets waar wij ook echt, van begin tot eind, invulling aan willen geven.’


Programmamaker Beau van Erven Dorens vond het verhaal achter de carwash van Martin Kniest dermate interessant dat hij er een documentaireserie over gemaakt heeft die vanaf januari 2021 te zien is bij de publieke omroep. De serie bestaat uit vier afleveringen van drie kwartier en laat het verhaal zien van vijf verschillende werknemers van Matz Carwash.

Martin Kniest: “Het is goed om carwash eens in een ander daglicht te stellen, in plaats van weer een internetforum over schade in de wasstraat en de oproep om met zijn allen ‘Kassa’ te gaan bellen. Ik ben er trots op om te kunnen laten zien wat er nog meer voor mogelijkheden voor onze branche zijn.”

Geen modewoord

Duurzaamheid zien we ook terug in de missie van Spectro, producent van reinigingsmiddelen voor professioneel gebruik, waaronder carwashes: zo goed mogelijk reinigen met een zo klein mogelijke impact op het milieu. Die missie vertaalt zich naar alle processen in de eigen fabriek in Oss: van ontwikkeling tot productie en verpakken. Laurens Metternich, ceo van Spectro: “Duurzaamheid is een modewoord, maar voor ons is het iets waar wij ook echt, van begin tot eind, invulling aan willen geven. Zo hebben wij een actief beleid met betrekking tot het gebruik van grondstoffen op hernieuwbare basis. Ons productieproces is volledig energieneutraal: alle energie die wij nodig hebben, wekken we zelf op met zonne-energie. We proberen na te denken over de logistieke impact van onze producten, door bijvoorbeeld kleinere verpakkingen te gebruiken waar dat kan en grotere waar dat nodig is. Door kleurcoderingen toe te passen zorgen we ervoor dat de juiste producten op de juiste situaties worden toegepast. Onze producten zijn allemaal biologisch afbreekbaar en we hebben sinds anderhalf jaar een eigen recyclefabriek. Grote verpakkingen nemen we terug, wassen we en vullen we opnieuw. Kleinere verpakkingen zamelen we in, gaan de shredder in en van de korrels die daar uit komen, maken we weer nieuwe verpakkingen.”

Biologische waterbehandeling

Metternich ziet wel dat de carwashbranche op sommige terreinen achterloopt bij andere branches, zoals de schoonmaakbranche, waarin bijvoorbeeld veel meer aandacht is voor de ergonomie. Ook hierin wil Spectro een bijdrage leveren, door in overleg met de klant de juiste grootte van de verpakkingen te bepalen.

Ook wat betreft waterrecycling heeft de carwashbranche in Nederland nog een lange weg te gaan. In België bijvoorbeeld is er voor carwashes al de verplichting om water te recyclen, in Nederland nog niet. Toch ziet een bedrijf als het van oorsprong Duitse Faritec dat daarvoor steeds meer aandacht komt, met name bij de aanleg van nieuwe carwashes. Sales- en distributiemanager voor de Benelux Morteza Sharomi: “Wij zien dat ondernemers zich meer en meer bewust worden van het belang van recycling, ook van water.”

Sharomi bezoekt geregeld wasstraten om te zien wat de mogelijkheden zijn om hier waterzuiveringssystemen te installeren. Dat is helaas niet altijd mogelijk. “Ze zijn op zich vrij gemakkelijk ook achteraf te installeren, maar een bedrijf moet wel beschikken over een bepaald volume van ondergrondse kelders waar het water opgevangen en behandeld wordt. Onze lamellenseparators, een belangrijk deel aan het begin van de waterzuivering, zijn in ieder geval gemakkelijk in te bouwen in bestaande putten, omdat zij op maat kunnen worden uitgesneden.”

Winstgevendheid

Duurzaamheid heeft ook te maken met het beperken van de kosten voor een onderneming, zodat deze kan blijven voortbestaan. Algemeen directeur Remko ten Barge van Nieuwe Stroom kwam daarover te spreken met betrekking tot de kosten van stroom. Nieuwe Stroom factureert namelijk de transparante, openbare uurprijzen voor elektriciteit aan zijn klanten. Die zijn daardoor, zoals in het voorbeeld van Bas Kuzee van het familiebedrijf Kuzee Autologistiek, dat tevens carwashes exploiteert in vier vestigingen in Zeeland, stukken goedkoper uit. Bas Kuzee: “Behalve een enorm voordeel op onze stroom- en gasprijzen heeft Nieuwe Stroom ons ook begeleid in het beperken van de netbeheerkosten. Dat scheelde vierduizend euro op jaarbasis.”

Voor Remko ten Barge is het werken met dynamische prijzen voor elektriciteit de gewoonste zaak van de wereld. Toch proberen energiemaatschappijen zo lang mogelijk een vaste prijs voor elektriciteit te berekenen, terwijl die in werkelijkheid fluctueren. Door de zogenoemde slimme meter, die daadwerkelijk meet hoeveel stroom er wanneer binnen een bedrijf verbruikt wordt, kan die uitrekenen wat daarvoor betaald zou moeten worden. “Je kunt daarmee de echte beursprijzen berekenen aan je afnemers. De grote industrie doet dit al jaren. Wij kwamen van buiten de energiemarkt en zijn daarmee behoorlijk disruptive gebleken in die markt.”

Nieuwe Stroom verdient aan deze dienstverlening door “een transparante opslag per kilowattuur”. “Toen we begonnen werd ons ook gevraagd wat onze marge dan zou moeten zijn. Wij zeiden: laten we beginnen met de helft van de marge die de grote jongens aan hun klanten berekenen. Dat werkt goed en biedt ook dat voordeel voor onze klanten.”

Laadpalen

Verdienen aan stroom kan bij de carwash ook met de plaatsing van laadpalen voor elektrische auto’s. Juist carwashes zijn hiervoor interessant, betoogde Leon Jeekel van Mokobouw, totaalleverancier in de petrochemische industrie, die sinds kort laadpalen levert, in eerste instantie aan tankstations, maar ook steeds meer aan carwashes. “Carwashes hebben de infrastructuur. Ze hebben vaak een wat groter terrein ter beschikking dan menig tankstation. Ze hebben op het buitenterrein ook vaak geen vloeistofdichte vloer, waar tankstations wel rekening mee moeten houden, dus kun je daar makkelijker bekabeling aanleggen. En met het oog op het faciliteren is het uitermate aantrekkelijk: je kunt het combineren met andere activiteiten. Wanneer iemand zijn auto staat te stofzuigen, kan hij meteen laden, of andersom: als je toch moet laden, kun je meteen je auto stofzuigen.”

Vaak komen ondernemers met de vraag of Mokobouw snellaadpunten kan plaatsen. Nog afgezien dat het leveringsprogramma daar nog niet helemaal in voorziet, vraagt Jeekel zich af of een snellaadpunt wel altijd de beste keuze is voor een ondernemer die een laadpaal wil exploiteren. “Wil je de klant zo snel mogelijk weg hebben, of wil je hem ook in de shop hebben? Je moet als ondernemer goed nadenken wat je je klanten wilt aanbieden. Een 50 kW laadpaal vraagt met 25.000 euro ook een andere investering dan een laadpaal van 175 kW, die 135.000 euro kost. Bovendien hebben veel carwashes de infrastructuur voor een 50 kW laadpaal vaak al wel liggen. Die zijn daarvoor vaak al voldoende afgezekerd. Wil je laadpalen van 175 kW exploiteren, dan moet je vaak een transformator plaatsen, wat hoge investeringen met zich meebrengt, nog afgezien van de vraag of het netwerk het wel aankan.”

Ruimte voor carwash

De markt voor carwash is nog altijd groeiende, zei Jeroen Visser van Dico, dat voor de begin oktober in Venlo geopende Coppus Carwash de apparatuur heeft geleverd en die samen met Stijn Coppus te gast was op de online carwashdag van de Tankstation & Carwash Vakbeurs. Met zijn nieuwe locatie wil Coppus uiteindelijk groeien naar 100.000 wassingen per jaar. Al in het eerste jaar acht hij 75.000 wassingen mogelijk. Dergelijke groei is dus zeker wel mogelijk, denkt Jeroen Visser: “Veel mensen denken dat Nederland wel vol staat met carwashes, dat de markt wel zal afnemen en dat het vooral een vervangingsmarkt is geworden. Dat dachten ze tien jaar geleden al. Wij zien echter dat de markt is blijven groeien en dat er steeds meer wasstraten bij komen. De echte vervangingsmarkt moet nog beginnen. Er wordt steeds meer in de carwash gewassen en dat is ook beter voor het milieu.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2390 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *