Er is een duidelijke trend zichtbaar in de dealernetwerken in ons land. Het aantal contracten wordt immers gestaag afgebouwd, maar het sluiten van verkoop- en werkplaatsenpunten kost aanzienlijk meer moeite. Dit en veel meer blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van Aumacon.

Met het terugbrengen van het aantal contractpartners hebben de importeurs dit jaar wederom grote stappen gezet. Het gaat van 996 partners per ultimo 2015, via 955 partners in november vorig jaar naar 901 merkcontracten op dit moment. Een duidelijke beweging dus. Ter oriëntatie: in 2005 ging het nog om 1467 verschillende contracten, waarmee de jaarlijkse afbouw dus keurig zo’n 50 contracten groot is. Het aantal ondernemers waarmee de importeurs nog zaken doet beperkt zich tot gemiddeld een kleine 30 stuks. Enkele merken vallen daarbij duidelijk uit de toon. Vooral Suzuki valt op door maar liefst 82 contractpartners. Ook Mitsubishi heeft nog een groot aantal contracten in de kluis liggen, al heeft het merk het afgelopen jaar voor haar doen een grote reorganisatie doorgevoerd; van 74 naar 66 contractanten. Aan de andere kant valt het geringe aantal op bij met name de premiummerken; Mercedes-Benz (12 partners) en BMW (16) hebben zeer overzichtelijke netwerkstructuren. Maar ook volumemerken als Renault (17), Ford (25), Opel (30) en Volkswagen (32) hebben gerelateerd aan hun verkoopvolume feitelijk maar weinig partners over.

Inhaalslag bij Peugeot

Tot nu toe bleef Peugeot altijd een beetje achter op de saneringen van de directe volumeconcurrenten, maar het nieuwe management in Nederland heeft nu toch ook de eerste stappen gezet naar een overzichtelijker netwerk; het aantal Peugeot-contractanten daalde dit jaar van 42 naar 37 ondernemingen. Afgelopen jaar zijn er meer merken druk geweest met het snijden in de contracten. Het gaat niet om enorme afbouwaantallen maar hier en daar toch substantieel. Opel ging het hardst omlaag; er zijn nu nog 30 van de 39 contracten van een jaar geleden over. Andere actieve saneerders zijn Citroën (van 46 naar 40 contractpartners), Seat (van 39 naar 32) en Skoda (van 38 naar 31). Bij Jaguar/Land Rover kwamen er daarentegen vier contractanten bij; beide merken worden inmiddels al vertegenwoordigd door 21 verschillende ondernemers. De kindertijd is hier dus duidelijk voorbij, Jaguar/Land Rover doet inmiddels mee met de grote merken.

Van sub naar reparateur

Het aantal salesoutlets van de contractpartners daalde afgelopen jaar slechts met 30 stuks (van 1852 naar 1822 outlets; een tegenvallende vermindering dus als je het afzet tegenover de talrijke voornemens. Veel auto-ondernemers zouden namelijk best wat vestigingen willen afstoten, maar de vastgoedsituatie (vooral kleinere dealers zijn ook vaak eigenaar van de panden) laat dat niet toe.  

Leegstand is in veel gevallen nóg minder aantrekkelijk dan een matig rendement in het autobedrijf.

  Simultaan met de matige afbouw van het aantal showrooms verloopt de gestage uitsterving van het fenomeen subdealer. De meeste merken kennen deze contractvorm al helemaal niet meer, maar vooral bij Citroën, Opel, Renault en Ford wordt deze erfenis uit het verleden nog enigermate in stand gehouden. Het uitsterven is echter nog een kwestie van korte tijd, zo lijkt het. Bij de jongste telling was het aantal subdealers al geslonken tot 80 bedrijven, tegenover 134 per eind 2016. Daarentegen is het aantal erkend reparateurs weer wat tegenomen. Dit is nogal eens het toevluchtsoord voor gewezen subdealers; het aantal erkend reparateurs klom dit jaar naar 450 stuks tegenover 420 stuks een jaar voordien.

Verkoopgemiddelde

Voor de winstgevendheid komt het eropaan dat het aantal auto’s per outlet zo veel mogelijk opgestuwd wordt. In 2011 werd in Nederland voor het eerst een verkoopgemiddelde per salesoutlet genoteerd van meer dan 200 stuks. De totaalmarkt van dat jaar (ruim 555.000 stuks) hielp daarbij natuurlijk mee. Ook in de daaropvolgende jaren werd de 200-stuksgrens meestal royaal overschreden. Vorig jaar werden echter nog maar 193 personenauto’s per showroom weggezet, een zorgwekkende ontwikkeling. Dit jaar veert deze belangrijke parameter weer wat op naar 216 stuks. Veel te weinig voor een écht gezond rendement, maar het is ook slechts een gemiddelde.

522 Volkswagens per winkel

Een aantal merken heeft de zaken namelijk prima voor elkaar. Op de eerste plaats is dat marktleider Volkswagen dat 522 nieuwe auto’s per outlet noteert. Ook de dealers van Renault (400 sales per outlet), BMW (365), Opel (339), Audi (337), Tesla (334) en Mercedes-Benz (331) hebben een prima uitgangspositie voor een stevig rendement. De verschillen met de kleine merken worden tegelijkertijd wel steeds schrijnender. Met 21 Subaru’s, 33 Jeeps en 35 Honda’s per showroom is het lastig geld te verdienen.  
Dealernetwerken 2017
verschillende contractpartners 1) salesoutlets v. contractp. subdealers tot. aantal salesoutlets gem. autoverkopen per salesoutlet 2) erkend reparateurs
2017 2016 2017 2016 2017 2016 2017 2016 2017 2016 2017 2016
Alfa Romeo 18 20 26 25 0 0 26 25 65 38 7 8 Alfa Romeo
Audi 31 33 44 45 0 0 44 45 337 314 4 4 Audi
BMW 16 16 52 52 0 0 52 52 365 355 5 5 BMW
Citroën 40 46 80 83 26 33 106 116 136 120 17 13 Citroën
Dacia 17 17 70 69 3 3 73 72 59 62 56 60 Dacia
Fiat 39 41 63 68 7 10 70 78 148 149 14 11 Fiat
Ford 25 29 95 101 9 8 104 109 225 206 30 28 Ford
Honda 25 25 38 39 2 2 40 41 35 48 10 11 Honda
Hyundai 41 43 76 77 6 7 82 84 170 156 10 11 Hyundai
Jaguar 21 17 21 19 0 0 21 19 66 69 1 3 Jaguar
Jeep 16 15 23 21 0 0 23 21 33 31 2 2 Jeep
Kia 28 31 82 75 0 16 82 91 285 214 13 4 Kia
Land Rover 21 17 21 20 0 0 21 20 93 95 1 3 Land Rover
Lexus 5 5 12 12 0 0 12 12 70 77 0 0 Lexus
Mazda 39 39 52 50 0 0 52 50 182 187 30 34 Mazda
Mercedes-Benz 12 12 48 49 0 0 48 49 331 286 4 3 Mercedes-Benz
Mini 15 15 27 26 0 0 27 26 224 245 31 4 Mini
Mitsubishi 66 74 80 86 0 0 80 86 59 57 3 4 Mitsubishi
Nissan 46 46 73 75 0 0 73 75 173 171 14 18 Nissan
Opel 30 39 88 89 14 19 102 108 339 306 27 28 Opel
Peugeot 37 42 119 118 0 25 119 143 256 203 10 11 Peugeot
Porsche 5 8 8 8 0 0 8 8 189 164 0 0 Porsche
Renault 17 17 84 86 12 11 96 97 400 349 47 36 Renault
Seat 32 39 38 46 0 0 38 45 230 195 20 23 Seat
Skoda 31 38 44 48 0 0 44 50 372 307 23 22 Skoda
Smart 12 12 41 41 0 0 41 41 42 37 1 1 Smart
Subaru 28 30 30 34 0 0 30 34 21 23 6 8 Subaru
Suzuki 82 82 99 99 0 0 99 99 112 91 22 21 Suzuki
Tesla 1 1 8 8 0 0 8 8 334 240 0 0 Tesla
Toyota 45 46 106 106 0 0 106 106 217 160 22 23 Toyota
Volkswagen 32 34 83 85 0 0 83 90 522 481 16 17 Volkswagen
Volvo 28 26 91 92 1 0 92 90 152 154 4 4 Volvo
totaal 901 955 1.822 1.852 80 134 1.902 1.990 216 193 450 420 totaal
Peildata resp. 1 november 2017 en 2016; netwerkaantallen volgens opgave importeurs. 1) = exclusief erkend reparateurs 2)= uitgaande van 410K nieuwverkoop 2017
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Empress on GreenMobility gaat op in MyWheels: “greenmobility was super je kon de deelauto s overal zetten bij my wheels is dit niet het geval…en bij my…mrt 27, 07:33
  • Theo Martens on Kortsluiting in de EV-transitie: “Geachte heer Veldhuisen, Volgens mij heeft de EU vorige week een lijstje gepubliceerd waaruit bleek dat EV de op één…mrt 21, 14:20
  • Daan Jongejan on Gomes opent occasionvestiging: “Mooie vestiging en heel veel succes met de verkoop van deze occasions.mrt 14, 17:40
  • Remar on Tesla-fabriek Berlijn stilgelegd na brand: “Electrische auto’s (naaimachine onder de auto’s) niets voor mij als echte auto fanaat, om over de modellen maar niet te…mrt 5, 12:38
  • Ronald Verschure on Buiten Kantooruren: Kunstig priegelen: “Hey Gert ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt zou je voor me zo 1 willen…mrt 1, 23:06