Er is een duidelijke trend zichtbaar in de dealernetwerken in ons land. Het aantal contracten wordt immers gestaag afgebouwd, maar het sluiten van verkoop- en werkplaatsenpunten kost aanzienlijk meer moeite. Dit en veel meer blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van Aumacon.
Met het terugbrengen van het aantal contractpartners hebben de importeurs dit jaar wederom grote stappen gezet. Het gaat van 996 partners per ultimo 2015, via 955 partners in november vorig jaar naar 901 merkcontracten op dit moment. Een duidelijke beweging dus. Ter oriëntatie: in 2005 ging het nog om 1467 verschillende contracten, waarmee de jaarlijkse afbouw dus keurig zo’n 50 contracten groot is. Het aantal ondernemers waarmee de importeurs nog zaken doet beperkt zich tot gemiddeld een kleine 30 stuks. Enkele merken vallen daarbij duidelijk uit de toon. Vooral Suzuki valt op door maar liefst 82 contractpartners. Ook Mitsubishi heeft nog een groot aantal contracten in de kluis liggen, al heeft het merk het afgelopen jaar voor haar doen een grote reorganisatie doorgevoerd; van 74 naar 66 contractanten. Aan de andere kant valt het geringe aantal op bij met name de premiummerken; Mercedes-Benz (12 partners) en BMW (16) hebben zeer overzichtelijke netwerkstructuren. Maar ook volumemerken als Renault (17), Ford (25), Opel (30) en Volkswagen (32) hebben gerelateerd aan hun verkoopvolume feitelijk maar weinig partners over.Inhaalslag bij Peugeot
Tot nu toe bleef Peugeot altijd een beetje achter op de saneringen van de directe volumeconcurrenten, maar het nieuwe management in Nederland heeft nu toch ook de eerste stappen gezet naar een overzichtelijker netwerk; het aantal Peugeot-contractanten daalde dit jaar van 42 naar 37 ondernemingen. Afgelopen jaar zijn er meer merken druk geweest met het snijden in de contracten. Het gaat niet om enorme afbouwaantallen maar hier en daar toch substantieel. Opel ging het hardst omlaag; er zijn nu nog 30 van de 39 contracten van een jaar geleden over. Andere actieve saneerders zijn Citroën (van 46 naar 40 contractpartners), Seat (van 39 naar 32) en Skoda (van 38 naar 31). Bij Jaguar/Land Rover kwamen er daarentegen vier contractanten bij; beide merken worden inmiddels al vertegenwoordigd door 21 verschillende ondernemers. De kindertijd is hier dus duidelijk voorbij, Jaguar/Land Rover doet inmiddels mee met de grote merken.Van sub naar reparateur
Het aantal salesoutlets van de contractpartners daalde afgelopen jaar slechts met 30 stuks (van 1852 naar 1822 outlets; een tegenvallende vermindering dus als je het afzet tegenover de talrijke voornemens. Veel auto-ondernemers zouden namelijk best wat vestigingen willen afstoten, maar de vastgoedsituatie (vooral kleinere dealers zijn ook vaak eigenaar van de panden) laat dat niet toe.Leegstand is in veel gevallen nóg minder aantrekkelijk dan een matig rendement in het autobedrijf.
Simultaan met de matige afbouw van het aantal showrooms verloopt de gestage uitsterving van het fenomeen subdealer. De meeste merken kennen deze contractvorm al helemaal niet meer, maar vooral bij Citroën, Opel, Renault en Ford wordt deze erfenis uit het verleden nog enigermate in stand gehouden. Het uitsterven is echter nog een kwestie van korte tijd, zo lijkt het. Bij de jongste telling was het aantal subdealers al geslonken tot 80 bedrijven, tegenover 134 per eind 2016. Daarentegen is het aantal erkend reparateurs weer wat tegenomen. Dit is nogal eens het toevluchtsoord voor gewezen subdealers; het aantal erkend reparateurs klom dit jaar naar 450 stuks tegenover 420 stuks een jaar voordien.Verkoopgemiddelde
Voor de winstgevendheid komt het eropaan dat het aantal auto’s per outlet zo veel mogelijk opgestuwd wordt. In 2011 werd in Nederland voor het eerst een verkoopgemiddelde per salesoutlet genoteerd van meer dan 200 stuks. De totaalmarkt van dat jaar (ruim 555.000 stuks) hielp daarbij natuurlijk mee. Ook in de daaropvolgende jaren werd de 200-stuksgrens meestal royaal overschreden. Vorig jaar werden echter nog maar 193 personenauto’s per showroom weggezet, een zorgwekkende ontwikkeling. Dit jaar veert deze belangrijke parameter weer wat op naar 216 stuks. Veel te weinig voor een écht gezond rendement, maar het is ook slechts een gemiddelde.522 Volkswagens per winkel
Een aantal merken heeft de zaken namelijk prima voor elkaar. Op de eerste plaats is dat marktleider Volkswagen dat 522 nieuwe auto’s per outlet noteert. Ook de dealers van Renault (400 sales per outlet), BMW (365), Opel (339), Audi (337), Tesla (334) en Mercedes-Benz (331) hebben een prima uitgangspositie voor een stevig rendement. De verschillen met de kleine merken worden tegelijkertijd wel steeds schrijnender. Met 21 Subaru’s, 33 Jeeps en 35 Honda’s per showroom is het lastig geld te verdienen.Dealernetwerken 2017 | |||||||||||||
verschillende contractpartners 1) | salesoutlets v. contractp. | subdealers | tot. aantal salesoutlets | gem. autoverkopen per salesoutlet 2) | erkend reparateurs | ||||||||
2017 | 2016 | 2017 | 2016 | 2017 | 2016 | 2017 | 2016 | 2017 | 2016 | 2017 | 2016 | ||
Alfa Romeo | 18 | 20 | 26 | 25 | 0 | 0 | 26 | 25 | 65 | 38 | 7 | 8 | Alfa Romeo |
Audi | 31 | 33 | 44 | 45 | 0 | 0 | 44 | 45 | 337 | 314 | 4 | 4 | Audi |
BMW | 16 | 16 | 52 | 52 | 0 | 0 | 52 | 52 | 365 | 355 | 5 | 5 | BMW |
Citroën | 40 | 46 | 80 | 83 | 26 | 33 | 106 | 116 | 136 | 120 | 17 | 13 | Citroën |
Dacia | 17 | 17 | 70 | 69 | 3 | 3 | 73 | 72 | 59 | 62 | 56 | 60 | Dacia |
Fiat | 39 | 41 | 63 | 68 | 7 | 10 | 70 | 78 | 148 | 149 | 14 | 11 | Fiat |
Ford | 25 | 29 | 95 | 101 | 9 | 8 | 104 | 109 | 225 | 206 | 30 | 28 | Ford |
Honda | 25 | 25 | 38 | 39 | 2 | 2 | 40 | 41 | 35 | 48 | 10 | 11 | Honda |
Hyundai | 41 | 43 | 76 | 77 | 6 | 7 | 82 | 84 | 170 | 156 | 10 | 11 | Hyundai |
Jaguar | 21 | 17 | 21 | 19 | 0 | 0 | 21 | 19 | 66 | 69 | 1 | 3 | Jaguar |
Jeep | 16 | 15 | 23 | 21 | 0 | 0 | 23 | 21 | 33 | 31 | 2 | 2 | Jeep |
Kia | 28 | 31 | 82 | 75 | 0 | 16 | 82 | 91 | 285 | 214 | 13 | 4 | Kia |
Land Rover | 21 | 17 | 21 | 20 | 0 | 0 | 21 | 20 | 93 | 95 | 1 | 3 | Land Rover |
Lexus | 5 | 5 | 12 | 12 | 0 | 0 | 12 | 12 | 70 | 77 | 0 | 0 | Lexus |
Mazda | 39 | 39 | 52 | 50 | 0 | 0 | 52 | 50 | 182 | 187 | 30 | 34 | Mazda |
Mercedes-Benz | 12 | 12 | 48 | 49 | 0 | 0 | 48 | 49 | 331 | 286 | 4 | 3 | Mercedes-Benz |
Mini | 15 | 15 | 27 | 26 | 0 | 0 | 27 | 26 | 224 | 245 | 31 | 4 | Mini |
Mitsubishi | 66 | 74 | 80 | 86 | 0 | 0 | 80 | 86 | 59 | 57 | 3 | 4 | Mitsubishi |
Nissan | 46 | 46 | 73 | 75 | 0 | 0 | 73 | 75 | 173 | 171 | 14 | 18 | Nissan |
Opel | 30 | 39 | 88 | 89 | 14 | 19 | 102 | 108 | 339 | 306 | 27 | 28 | Opel |
Peugeot | 37 | 42 | 119 | 118 | 0 | 25 | 119 | 143 | 256 | 203 | 10 | 11 | Peugeot |
Porsche | 5 | 8 | 8 | 8 | 0 | 0 | 8 | 8 | 189 | 164 | 0 | 0 | Porsche |
Renault | 17 | 17 | 84 | 86 | 12 | 11 | 96 | 97 | 400 | 349 | 47 | 36 | Renault |
Seat | 32 | 39 | 38 | 46 | 0 | 0 | 38 | 45 | 230 | 195 | 20 | 23 | Seat |
Skoda | 31 | 38 | 44 | 48 | 0 | 0 | 44 | 50 | 372 | 307 | 23 | 22 | Skoda |
Smart | 12 | 12 | 41 | 41 | 0 | 0 | 41 | 41 | 42 | 37 | 1 | 1 | Smart |
Subaru | 28 | 30 | 30 | 34 | 0 | 0 | 30 | 34 | 21 | 23 | 6 | 8 | Subaru |
Suzuki | 82 | 82 | 99 | 99 | 0 | 0 | 99 | 99 | 112 | 91 | 22 | 21 | Suzuki |
Tesla | 1 | 1 | 8 | 8 | 0 | 0 | 8 | 8 | 334 | 240 | 0 | 0 | Tesla |
Toyota | 45 | 46 | 106 | 106 | 0 | 0 | 106 | 106 | 217 | 160 | 22 | 23 | Toyota |
Volkswagen | 32 | 34 | 83 | 85 | 0 | 0 | 83 | 90 | 522 | 481 | 16 | 17 | Volkswagen |
Volvo | 28 | 26 | 91 | 92 | 1 | 0 | 92 | 90 | 152 | 154 | 4 | 4 | Volvo |
totaal | 901 | 955 | 1.822 | 1.852 | 80 | 134 | 1.902 | 1.990 | 216 | 193 | 450 | 420 | totaal |