De digitale carwash

De Car Wash Show Europe, waarvan de vorige editie in september 2019 nog in een beurshal plaatsvond, was dit jaar geheel online. Niet alleen de vorm was digitaal, ook inhoudelijk is digitalisatie bezig de branche te veranderen.

Zo presenteerde Washtec twee digitale noviteiten: het platform SmartSite en de connected rollover SmartCare. Met het eerste product biedt Washtec carwashondernemers de mogelijkheid om van afstand toegang te krijgen tot de wasplaats. Deze oplossing is met name geschikt voor wasplaatsen waar geen personeel aanwezig is, in Nederland een nog weinig voorkomende vorm van carwash, maar in de Verenigde Staten alom aanwezig. 

Productmanager Sebastian Vogel gaf via een videoverbinding toelichting bij de SmartSite. “Via een app op desktop, laptop, tablet of smartphone heeft de ondernemer toegang tot al zijn wasplaatsen. Daarnaast geeft SmartSite een overzicht van alles wat er gaande is op de wasplaatsen, bijvoorbeeld over energie- of waterverbruik. En het is mogelijk om via de app de wasplaatsen aan te sturen, bijvoorbeeld een machine vanaf afstand uit te schakelen.”

Voor Nederland ziet Mark de Graaf, voorzitter van Bovag Autowas- en Poetsbedrijven, dat carwashbedrijven zich de afgelopen jaren hebben geprofessionaliseerd en dat er met name steeds meer overdekte interieurbanen komen.

De SmartCare is de nieuwste, high end rollover van Washtec, die werd geïntroduceerd op de digitale beurs. Productmanager Thomas Hellweg prees de machine aan met de nadruk op zijn digitale kenmerken. Zo is het mogelijk om op afstand het wasprogramma en zelfs de dosering van de chemie aan te passen.

Als voorbeeld van een op afstand bestuurbare wasplaats gaf Roger Hertzenberg namens Uno-X  Noorwegen toelichting bij de eerste wasplaats die hij met behulp van de hard- en software van het Nederlandse BigBrother sinds enkele maanden in gebruik heeft. Naar zijn zeggen wordt het duidelijk geaccepteerd in de markt, met zo’n vierduizend wassingen tot nu toe. Binnenkort opent Uno-X op meer plaatsen in Noorwegen en ongetwijfeld gaan we deze ontwikkeling ook in Nederland een vlucht zien nemen.

Kunstmatige intelligentie

Dat carwash snelle ontwikkelingen doormaakt, bleek ook uit de presentatie van Caramba’s vicepresident sales en marketing Bernd Weyershausen, die uitlegde hoe het inzetten van kunstmatige intelligentie bij kan dragen aan een duurzamere carwash. Idee achter het concept van Caramba is om de machine te leren verschillende soorten vervuiling te herkennen. Vervolgens kan hier de hoeveelheid water, energie en chemie op worden aangepast. Uiteraard vraagt zo’n systeem een flinke investering, maar daar staan besparingen tegenover, niet alleen in water, energie en chemie, maar ook in mankracht. Het is dan ook vooral bij het gebruik in kettingbanen, meer dan bij rollovers, dat hiermee voordeel te behalen valt.


Carwashsector groeit als nooit tevoren,
in omzet en technologisch.


Het is allemaal nog toekomstmuziek. Caramba is nog in gesprek met de eerste klanten, maar verwacht binnen enkele weken hiervoor een go te hebben. Het laat in ieder geval zien hoe carwash zich in korte tijd razendsnel aan het ontwikkelen is.

Volgende generatie

Ook bij Christ Wash Systems staan ze niet stil. Namens het familiebedrijf presenteerde ceo Alexander Christ in zijn showroom op wervelende wijze de nieuwe generatie rollovers, de Vega. Deze rollover is uitgerust met het unieke Blades-systeem, dat voor de klant de verschillende stappen van het wasproces visueel maakt, onder meer door middel van led-verlichting. 

Dat de Vega er met panelen van geborsteld aluminium en de ingenieuze verlichting ook nog eens fantastisch uitziet, wordt bevestigd door het feit dat de rollover dit jaar een Red Dot design-award heeft gewonnen. 


Door digitalisatie wordt de carwash toegankelijker,
voor ondernemer én consument.


Ook aan de kettingbaan heeft Christ flink gesleuteld. De revolutie hier zit hem vooral in de nieuwe, direct aangedreven motoren voor de borstels, die bovendien dankzij een ingenieus railsysteem en gebruikmakend van de zwaartekracht met de auto meebewegen. Hierdoor maken de borstels vier tot zes keer meer contact met de auto dan conventionele borstels, aldus Alexander Christ.

Niet alleen in technologie, maar ook in omzet groeit de carwashsector. Als nooit tevoren, als we Eric Wulf, de Amerikaanse ceo van de International Carwash Association, mogen geloven. Hoe de markt voor carwash zich in West-Europa ontwikkelt, stond centraal in een interview met Arthur Wessels, executive vicepresident van Washtec. Ondanks de pandemie was 2020 voor Washtec een redelijk goed jaar en voor 2021 ziet het er alleen maar beter uit. Ook voor de middellange termijn ziet Wessels potentie voor carwash in Europa. Niet alleen omdat wagenparken nog altijd in omvang toenemen, maar ook omdat er vanwege de verwachte toename van autodelen ook meer behoefte zal zijn aan carwash. 

Wat betreft de onbemande carwashes ziet Wessels deze in Europa nog niet zo snel oprukken. Wat volgens hem wel zal toenemen, is mobiel betalen bij de carwash, bijvoorbeeld via betaalpas of smartphone. En de in diverse presentaties terugkerende trend van digitalisatie, waarmee carwash niet alleen voor de ondernemer, maar ook voor de consument toegankelijker wordt, want welk zinnig mens wil nu nog op zaterdag met de hand zijn auto wassen?

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2744 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *