Dealers en werkplaatsconcepten

Het speelveld van de aftersales kent twee belangrijke partijen: merkdealers en onafhankelijke autobedrijven. Een scenario dat nadrukkelijk rondgaat in beide kampen is een nauwere samenwerking tussen beide, met werkplaatsconcepten als mogelijke, verbindende schakel.

PSA heeft de regie over een uitgebreid merkenportfolio, met Peugeot, Citroën, DS, Opel, en door de joint venture Stellantis inmiddels ook Fiat, Alfa en Chrysler. Naast deze merken beheert PSA ook een brede mobiliteitsportefeuille, met de wereldwijde aftermarket als speerpunt. Middels Distrigo speelt PSA een belangrijke rol in de onderdelendistributie, zowel OE (automerk gebonden) als IAM (merkonafhankelijk). En last but not least heeft PSA naast de onderdelenwebshop Mister Auto met Eurorepar een eigen, universeel werkplaatsconcept in huis. Nu is deze geïntegreerde aanpak nog niet overal een onverdeeld succes, maar omdat de allerhoogste baas – ceo Carlos Tavares – deze strategie zo’n beetje persoonlijk aanstuurt, wordt Distrigo, inclusief het netwerk Eurorepar, gepusht om door te groeien. De ambities zijn groot.

Concepten

Om een complexe, multimerkenonderdelenoperatie op grote schaal succesvol te maken, is een stevige klantenbasis noodzakelijk. Niet voor niets investeren Alliance Automotive Group Benelux, LKQ Fource, AD Nederland/Doyen, AllParts/Group Auto Nederland, Vrooam en WM Automaterialen in eigen werkplaatsconcepten, die de basis vormen voor hun investeringen in de benodigde logistieke dienstverlening. Om het anders te zeggen: Distrigo heeft de formule Eurorepar gewoon keihard nodig. Ons land is kampioen in het aantal beschikbare werkplaatsconcepten en -formules. In het sterk competitieve speelveld probeert iedere onderdelendistributeur zo breed en diep mogelijk in de aftermarket aanwezig te zijn. 

Die afhankelijkheid is wederzijds, want het universele autobedrijf heeft op zijn beurt behoefte aan ondersteuning, de één wellicht meer dan de ander, maar zeker als het gaat om de beschikbaarheid van onderdelen en technische ondersteuning. Automotive Academy (Fource), Tech 360 (AAG) en de trainingscentra van Koskamp, AllParts en andere zijn inmiddels geduchte concurrenten van Innovam geworden, hoewel er in het geval van Autoniveau ook samenwerking met Innovam is.

Dealerkanaal

Het concept Eurorepar biedt voor PSA naast uitzicht op een groter stuk van de aftermarketkoek de mogelijkheid om naast het retailnetwerk met het hele automotive ecosysteem verbonden te blijven. Inclusief een onbelemmerde toegang tot voertuigdata en de diverse mobiliteitsdiensten. Voor andere merken lijkt een dergelijke strategie nog ver weg, hoewel in Frankrijk de formule Motrio door Renault in de lucht wordt gehouden. In het verleden deed Volkswagen een Europese poging met Stop+Go, maar dat concept stierf ondanks alle goede bedoelingen een stille dood. 

Op nationale schaal bieden werkplaatsconcepten in ieder geval de diverse dealernetwerken een kans om een multimerkenwerkplaatsstrategie te voeren, mede als ondersteuning voor de ROB-activiteiten uit hun eventuele leaseportfolio’s. Zo kan een werkplaatsconcept niet alleen voor ex-dealers, maar zeker ook voor bestaande dealers en dealergroepen een eerste stap naar de integratie van het OE- en het IAM-kanaal zijn. De onderdelendistributie zal hier wellicht – al dan niet in combinatie met het beschikbaar stellen van voertuigdata – een focuspunt zijn. Voor sommigen zal dat gezien worden als een drempel, maar de verwachting is dat het vooral een basis voor samenwerking kan zijn.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1777 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.