Eckhardt: BPM-besluiteloosheid nekt dealer

Zodra staatssecretaris Snel (Financiën) komt met zijn cijfers over de BPM-effecten van de WLTP-invoering gaat Bovag een rondje Tweede Kamer maken. Er is bij de brancheorganisatie namelijk geen vertrouwen dat de uitkomsten de staatssecretaris zullen aanzetten tot actie.

bertho-eckhardt-2“Besluiteloosheid zorgt voor aarzelende kopers, lege orderportefeuilles en veel onzekerheid in de markt”, zei voorzitter Bertho Eckhardt in de Nationale Autoshow bij BNR.

Prijskaartje

Volgens hem tonen cijfers van onderzoeksbureau JATO aan dat de papieren CO2-uitstoot van bestaande automodellen tot twaalf procent is gestegen. Daardoor valt dezelfde auto nu in een hogere BPM-categorie en hangt er een duurder prijskaartje aan. “Vorig jaar werd bijna een half miljard extra aan BPM opgehaald. Dat is grotendeels terug te voeren op de invoering van de WLTP. Niks budgetneutraal dus.” Eckhardt verwijst naar de vorige bewindsman op Financiën, die vond dat de WLTP geen extra BPM-inkomsten mocht opleveren.

Autobrief III

De Bovag-voorzitter keek op BNR ook vooruit naar de komende autobelastingen. Eind 2020 loopt de Autobrief II af. De plannen voor de periode vanaf 2021 worden vastgelegd in Autobrief III. Bovag heeft een 7-puntenplan opgesteld. Kernpunten: geen stijgende autobelastingen, afbouw BPM, stimuleren nieuwverkoop (verduurzaming wagenpark) en waken voor overstimulering van met name EV’s. Daarnaast bepleit Bovag duidelijk fiscaal beleid, voor een wat langere termijn. Eckhardt: “Dat is goed voor de branche en voor de klanten.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †