Met de Ioniq 5 levert autofabrikant Hyundai zijn eerste model af dat is gebouwd op het Electric-Global Modular Platform, een platform dat speciaal is ontwikkeld voor Hyundai’s nieuwe generatie elektrische voertuigen. Hyundai bouwt de komende vijf jaar ten minste elf uitsluitend batterij-elektrische modellen op het platform.

Voor het nieuwe platform zijn geen concepten geleend van bestaande platforms voor modellen met verbrandingsmotoren. Dat er geen verbrandingsmotor op dit platform geplaatst hoeft te worden geeft de ontwerpers grote vrijheid bij het ontwerpen van nieuwe modellen, mede dankzij een vlakke bodemvloer en de verlengde wielbasis.

Laden

Het nieuwe platform biedt onder meer de mogelijkheid tot snelladen met 800 Volt. Hierdoor kan bijvoorbeeld de Ioniq 5 bij een snellaadstation van 350 kW in 18 minuten de batterij laden van 10 tot 80 procent. Vijf minuten snelladen levert dan al 100 kilometer extra bereik op.

Rijprestaties

Het nieuwe platform belooft ook verbeterde rijprestaties. De zware accu is tussen de assen geplaatst, laag in het midden van het platform, wat zorgt voor een laag zwaartepunt. Dit verbetert niet alleen het bochtenwerk, de acceleratie en de stabiliteit, maar ook de rijeigenschappen dankzij een betere gewichtsverdeling.

Accu-onderhoud

Accu-onderhoud zou eenvoudig zijn doordat standaardisatie van de accu-cel en de module één geheel vormen. Beschadigde accu’s hoeven niet meer in hun geheel te worden vervangen, maar alleen de afzonderlijke, defecte modules hoeven te worden gerepareerd of vervangen.

Het interieur is modulair opgebouwd, wat diverse toepassingen en modellen mogelijk maakt. Prestatie-afhankelijke zones, zoals de ruimte voor de schokdempers, de voor- en achterwielophanging en de accubehuizing staan echter vast en zitten op alle E-GMP-modellen op dezelfde plek.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 september 2025
Fastned Gentbrugge als blauwdruk
17 september 2025
Met Logpay-kaart ook naar Argos en amiGo
17 september 2025
VNA ziet mobiliteitstransitie stilvallen
17 september 2025
BOVAG negatief over ‘pseudo-eindheffing’
17 september 2025
Revisiemotor gaat stuk: non-conformiteit in de werkplaats
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
Meest bekeken berichten
Recente reacties