Het eerste mondiale symposium over de uitdaging om jongeren warm te maken voor historisch mobiel erfgoed is een feit. Met steun van de FIVA werden in het Marokkaanse Marrakesh stappen vastgesteld om dit veilig te stellen voor toekomstige generaties. Nederland schitterde door afwezigheid.

Volgens de FIVA (internationale federatie van historische voertuigen) is met het ouder worden van historische voertuigen ook de gemiddelde leeftijd van de mensen die voor deze voertuigen zorgen gestegen. Toch is het ‘doorgeven van de passie’ aan de volgende generatie een essentiële stap als we willen voorkomen dat klassieke auto’s, motorfietsen en utilitaire voertuigen voorgoed van onze wegen verdwijnen.

Het door de Fédération Royale Marocaine des Véhicules d’Époque (FRMVE) georganiseerde evenement werd door de FIVA gesteund. Het bood een podium aan jonge afgevaardigden. Die vertegenwoordigden tien landen: Amerika, Japan, Slovenië, India, Roemenië, Brazilië, Frankrijk, België, Turkije en, natuurlijk, Marokko. Het is de bedoeling om er in Marokko een jaarlijks evenement van te maken.

Interessant is dat landen die relatief laat tot de historische voertuiggemeenschap toetreden, vaak de meest vooruitziende ideeën hebben als het gaat om het betrekken van jongeren.

Clubverband

Ten eerste moeten historische voertuigen toegankelijker worden voor jongeren met beperkte financiële middelen. Deze uitdaging kan worden aangepakt via clubs en informele groepen. Prithvi Nath Tagore uit India presenteerde een videocompilatie van jongeren in India. Daarin vertelden ze hoe clubs hen de kans gaven te genieten van auto’s en motorfietsen die ze zich niet konden veroorloven om zelf te bezitten of te onderhouden.

Sociale media

Ten tweede zijn de sociale media van veel groter belang voor jonge liefhebbers. Hierbij worden ontmoetingen en evenementen vaak op zeer korte termijn georganiseerd via de online gemeenschap. Groepschats en debatten over het onderwerp historische voertuigen groeien zo snel. Traditionele liefhebbers moeten de onlinewereld omarmen als zij de belangstelling van de jongere generatie willen vasthouden.

Restomods

Een heet hangijzer ten slotte was het controversiële onderwerp van de ‘restomods’. Dit zijn oude voertuigen die zijn gerestaureerd maar aangepast met moderne onderdelen. Een paneldiscussie tussen drie jonge Marokkaanse liefhebbers, waaronder de 14-jarige Saad el Ouzzani, en de Italiaanse oldtimerjournalist Luca Di Grazia concludeerde dat deze aanpak niet moet worden ontmoedigd. Restomods zijn geen historische voertuigen zoals de FIVA ze definieert. Plezier hebben met goedkope, aangepaste klassiekers zou in de toekomst wel eens kunnen leiden tot een waardering van meer ‘authentieke’ klassiekers in de toekomst.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties