Eurocommissaris voorziet snel einde diesel

Al over enkele jaren zal de dieselauto “volledig” zijn verdwenen. “Het is techniek van het verleden”,  stelt eurocommissaris Bienkowska in gesprek met het Amerikaanse persbureau Bloomberg.

dieselgateDe eurocommissaris neemt het najaar van 2015 als omslagpunt. Toen openbaarde zich het softwarebedrog door Volkswagen met zijn kunstmatig ‘groen’ gemaakte diesels. Bienkowska stelt dat sindsdien het maatschappelijk sentiment over emissie drastisch is gewijzigd. “Mensen beseffen nu dat diesels nooit compleet schoon zullen worden.” Behalve vanuit de Europese politiek krijgen autofabrikanten volgens haar nu ook van consumentzijde veel druk om voort te maken met de switch naar elektrisch rijden.

Concurrentiepositie

Een hoger tempo is niet alleen nodig omwille van het milieu maar ook omwille van de concurrentiepositie. Alleen met een voldoende gevarieerd aanbod van elektrische auto’s, en in eigen beheer ontwikkelde accu’s, kan de Europese voertuigindustrie blijven opboksen tegen de grootmachten Verenigde Staten en China. Overigens is het zeer de vraag of de termijn ‘enkele jaren’ wel overeind blijft als het gaat om uitfasering van de dieselmotor. Aangezien circa de helft van alle wagens in Europa op deze brandstof rijdt en diesels nog altijd relatief goed verkocht worden (beduidend meer dan elektrisch), lijkt een verdere stip op de horizon realistischer.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †