Europese autoverkoop plust 4,7%

De eerste zes maanden van 2017 hebben voor de Europese autoregistraties geresulteerd in een plus van 4,7%, goed voor een halfjaartotaal van ruim acht miljoen. Afgelopen maand (2,1%) leverde in dat opzicht een bescheidener bijdrage.

Prettig nieuws is dat de anderhalf miljoen stuks in juni volgens koepelorganisatie ACEA erg dicht in de buurt komen van het volume in juni 2007, vlak voordat de economische crisis uitbrak. Op de vijf grootste automarkten waren de resultaten vorige maand nogal uiteenlopend. Italië (+12.9%) en Spanje (+6,5%) presteerden prima, terwijl het Verenigd Koninkrijk (-4.8%) en Duitsland (-3.5%) juist terrein moesten prijsgeven. Vermeldenswaardig is verder de sterke bijdrage aan de totale registraties van de nieuwe EU-lidstaten (+12%).

Big five

Ook kijkend naar het eerste halfjaar valt bij de ‘big five’ op dat de zuidelijke grote markten (Italië +8,9%, Spanje +7,1%) het beter doen dan Duitsland (+3,1%), Frankrijk (+3,0%) en het VK (-1,3%). Nederland kan, zoals eerder al bleek uit RAI-cijfers, terugkijken op een nette eerste jaarhelft: 226.690 registraties, tegen 193.915 vorig jaar. De maand juni hield de moed erin, met een plus van 5,2% (41.309 om 39.249). Op merkniveau valt de sterke daling bij DS in de Europese Unie op, zowel in juni (-40,4%) als in het eerste halfjaar (-36,5%). Totaal omgekeerd is het beeld bij Alfa Romeo: +34% c.q. +36,7%. Binnen de licht groeiende Volkswagen Group gaat het extra lekker bij Seat, dat in juni 17,8% pluste en de eerste zes maanden van dit jaar 16,6%.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †