Europese opmars SUV houdt aan bij registraties

Bij de Europese registraties van nieuwe personenwagens waren vorige maand SUV’s goed voor 39,2% van het totaal. Een jaar geleden was dat marktaandeel 36,4% en in september 2017 ‘slechts’ 29%, meldt dataleverancier JATO.

De vaart blijft er dus goed inzitten in dit segment. Volkswagen Group was de fabrikant die het meest profiteerde van de aanhoudende marktvraag. De Duitsers sprongen van de derde plaats (2018) naar de eerste plaats in de SUV-ranglijst. De registraties van VW-SUV’s modellen verdubbelde in één jaar tijd naar 102.400 stuks. Daarmee zijn ze goed voor veertig procent van het totale afzetvolume van de VW-groep.

Hyundai-Kia

Alle 17 SUV-varianten die het concern leverde in september 2018 noteerden een volumegroei in september 2019. Verder droegen de zes nieuwe SUV’s die de fabrikant in de afgelopen twaalf maanden introduceerde voor 17% bij aan het totale SUV-volume van de groep.

Maar in het SUV-segment deden ook andere fabrikanten goede zaken, zij het iets minder dan de Volkswagen-groep. PSA, Renault-Nissan, Hyundai-Kia en BMW Group noteerden vorige maand dubbele groeicijfers bij de registraties. De Nissan Qashqai gaat ondanks alle Duitse geweld aan kop, wel treft Volkswagen drie van zijn SUV’s aan in de Europese top-10.

Elektrische auto’s

September 2019 was ook een kenmerkende maand voor volledig elektrische voertuigen. De registraties groeiden met 119%, om uit te komen op 40.700 stuks. Met dank aan vooral Tesla, dat 19.500 keer een koper verwelkomde en daarmee bijna de helft van het segment voor zijn rekening nam. Liefst 17.500 keer betrof het overigens de Model 3, die ook in de totale markt hoge ogen gooide, met zijn 11e plaats. “Het is de eerste keer in de geschiedenis dat een elektrische auto zo dicht de top 10 van Europese automodellen wist te naderen”, zegt JATO. In de slipstream van Tesla rapporteerden ook de hybrides en plug-in hybrids (PHEV) sterke groei: 26% respectievelijk 27%.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *