Fastned verliest opnieuw in snellaad-oorlog

In zijn juridische strijd om de hegemonie op het gebied van snelladen heeft provider Fastned voor de derde keer in korte tijd een slag verloren. Volgens de rechter mag ook een oliemaatschappij een laadstation neerzetten op locaties waar Fastned al zetelt.

Daarmee heeft de Staat wederom het gelijk aan zijn zijde gekregen. Fastned is het oneens met de uitspraak, ziet zijn marktpositie in toenemende mate bedreigd worden en gaat daarom in hoger beroep.

Pioniersrol

Vergeleken met vijf jaar is in Nederland de marktsituatie op het gebied van elektrisch rijden flink veranderd. Elektrisch rijden wordt populairder, en waar Fastned tot voor kort een pioniersrol vervulde, stappen nu ook brandstofmaatschappijen in. Zij willen hun laadvoorziening echter alleen installeren op plaatsen waar al een concessie is verleend aan Fastned of MisterGreen. Daarmee ontstaat volgens Fastned oneerlijke concurrentie, gezien zijn reeds gedane investeringen op het gebied van infrastructuur. Ook steekt het Fastned dat zijn laadstations geen andere brandstof of diensten mogen aanbieden (shop, toilet) maar een oliemaatschappij wel stroom mag verkopen.

Andere brandstof

In zijn oordeel stelt de rechter dat beide marktpartijen niet honderd procent vergelijkbaar zijn, omdat ieder nu eenmaal een geheel andere vorm van brandstof levert. Dat onderscheid rechtvaardigt de aanwezigheid van twee aanbieders van snellaadfaciliteiten. Een dergelijke situatie doet zich nu voor aan de A12 ter hoogte van Reeuwijk (De Andel): zowel Shell als Fastned exploiteert er sinds kort een laadstation. Eind 2017 leed ook een poging van Fastned schipbreuk om via de rechter een laadstationvergunning voor Shell langs de A1 (De Hackelaar, Muiden) tegen te houden. Terwijl de aanvraag van Fastned zelf nog liep, gaf de Nederlandse staat  Shell alvast groen licht voor vier EV-laadpunten.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar