Fictieve Apple-auto verslaat al gevestigde orde

Hoewel Apple nog geen plannen heeft aangekondigd voor de productie van een auto, verslaat het merk nu al de gevestigde orde. Het merk pakt de derde plek in een onderzoek naar autofabrikanten die consumenten overwegen als eerstvolgende auto.

Apple is dit jaar voor het eerst als automerk opgenomen in het New Vehicle Experience Study (NVES) onderzoek van Strategic Vision. NVES claimt het grootste en meest uitgebreide onderzoek te zijn onder kopers van nieuwe auto’s in de VS.

Al bijna dertig jaar vraagt Strategic Vision eigenaren van nieuwe auto’s of ze een auto zouden overwegen en wat ze vinden van de kwaliteit van meer dan vijfenveertig automerken, waaronder een aantal dat niet in de VS verkrijgbaar is. In 2022 werd een potentiële auto van het merk Apple aan die lijst toegevoegd.

Tesla-rijder overweegt Apple

“Apple is het derde hoogste merk dat overwogen wordt met 26 procent van de klanten die aangeven dat ze in de toekomst een auto van het merk Apple “Zeker zouden overwegen”; net achter Toyota (38 procent) en Honda (32 procent), gevolgd door Ford (21 procent) en Tesla (20 procent). De kracht van Apple houdt hier echter niet op”, zegt Alexander Edwards, voorzitter van Strategic Vision. “Wat voor anderen verontrustend zou moeten zijn, is dat Apple een grotere hoeveelheid populariteit genereert dan enig ander autobedrijf, het dubbele van sterke merken als Honda, Toyota en Tesla. Meer dan 50 procent van de Tesla-eigenaren zou bijvoorbeeld een toekomstige auto van Apple ‘zeker overwegen’; iedereen moet daarop voorbereid zijn”, adviseert Edwards.

Apple heeft de hoogste gecombineerde score als we kijken naar de antwoorden in de bovenste vakjes van twee belangrijke maatstaven: Toekomstige overweging (“Zeker overwegen”, 26 procent) en uw indruk van de kwaliteit (“Ik vind het geweldig”, 24 procent). “Natuurlijk zal de uiteindelijke presentatie van Apple op het gebied van styling, aandrijflijn, product en andere belangrijke kenmerken bepalen hoe groot de interesse van autokopers zal zijn. Hun naamsbekendheid en reputatie vormen echter een geducht platform waar autofabrikanten zich op moeten voorbereiden”, vervolgt Edwards.

Disruptie

In combinatie met het recente nieuws over de volgende generatie van zijn CarPlay-systeem, heeft Apple binnen zijn merkarsenaal de mogelijkheid om een flinke slag te maken onder autofabrikanten. Natuurlijk hangt dit af van hoe de gevestigde concurrenten reageren als potentiële nieuwkomers zoals Apple zich een weg banen naar de markt. “Als anderen zich vandaag niet voorbereiden op dit soort disruptie, kunnen ze zich afvragen ‘What Happened?’, vergelijkbaar met toen Tesla de markt betrad”, zegt Christopher Chaney, Strategic Vision Senior Vice President. “Alle huidige spelers in de industrie hebben grotendeels hun eigen lot in handen. Als ze gewoon al hun vernuft blijven steken in het najagen van elektromotoren, ledverlichting en flatscreens met duizenden apps en elke hightechfunctie waar je nog nooit van hebt gedroomd, kan Apple wel eens precies in hun verkoopachtertuin belanden.”

De enige zwakke plek in de positie van Apple is dat ze nog geen auto hebben geproduceerd, waardoor 34 procent van de kopers van nieuwe auto’s aangeeft dat ze “niet genoeg weten over” hoe een Apple-product eruit zou kunnen zien. “Het goede nieuws voor de huidige automerken is dat de weg naar het lot van Apple niet vanzelfsprekend is. Het ontwerpen van een toekomststrategie en het bouwen van auto’s op basis van ‘True Innovation’ vereist rijke en impactvolle indrukken, een mix van kunst en wetenschap. Het hebben van zeer motiverende kenmerken die elk zijn gekoppeld aan de waarden en emoties van de klant is wat een potentiële Apple auto op een relatief gelijk speelveld zal houden”, concludeert Chaney.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.